«Μαγειρεύεται» συγκυριαρχία στη Θράκη με εξίσωση του Μουφτή με τον Πατριάρχη

Μεγάλη ανησυχία διακατέχει τα συναρμόδια Υπουργεία Παιδείας και Εξωτερικών για το τελικό περιεχόμενο της πρότασης που επεξεργάζεται – χωρίς ακόμη να έχει καταλήξει οριστικά- η Κοινοβουλευτική Διακομματική Επιτροπή της Θράκης, τόσο για το νέο τρόπο εκλογής Μουφτή όσο και για το νέο τρόπο ανάδειξης των Προέδρων των Διαχειριστικών Βακουφικών Επιτροπών της περιοχής.

Την ώρα που η Τουρκία απαιτεί την απευθείας εκλογή Μουφτή από όλα τα μέλη της μουσουλμανικής μειονότητας και η Ελλάδα απαντά ότι το θέμα δεν την αφορά, είναι εκτός ελληνοτουρκικού διαλόγου και αρμοδία είναι η Διακομματική Επιτροπή, στο εσωτερικό της Επιτροπής αναπτύσσονται δύο τάσεις.

Σύμφωνα με την πρώτη, ο μουφτής στο μέλλον θα υποδεικνύεται από ένα ειδικό εκλεκτορικό σώμα διακοσίων εκλεκτόρων, θρησκευτικών λειτουργών και λαϊκών, μεταξύ των οποίων και οι λεγόμενοι «μουτεβελήδες», οι οποίοι είναι Πρόεδροι των Διαχειριστικών Επιτροπών αξιοποιήσεως της μουσουλμανικής περιουσίας. Η ιδέα αυτή προβλέπει ότι το εκλεκτορικό θα υποδεικνύει στην κυβέρνηση τρία πρόσωπα για κάθε μία από τις θέσεις των Μουφτειών Ροδόπης, Ξάνθης και Διδυμοτείχου και η κυβέρνηση (Υπουργείο Παιδείας) θα επιλέγει κυρίαρχα το καταλληλότερο.

Παράλληλα με το νέο σύστημα εκλογής Μουφτήδων, με το οποίο θα αλλάξει ο νόμος που ψηφίστηκε το 1990 επί πρωθυπουργίας Κωνσταντίνου Μητσοτάκη, μελετάται σύμφωνα με πληροφορίες της «Εστίας», η εκλογή των Προέδρων των Διαχειριστικών Επιτροπών της βακουφικής περιουσίας της μειονότητας με καθολική ψηφοφορία όλων των μελών της μουσουλμανικής μειονότητας. Αυτή είναι η πρώτη σχολή σκέψης που επικρατεί σε τμήμα της διακομματικής επιτροπής αλλά και της κυβέρνησης. Έχει ως βάση συζητήσεως τα υπομνήματα που έστειλαν μουσουλμάνοι Βουλευτές και σύλλογοι της περιοχής στην ηλεκτρονική πλατφόρμα διαβουλεύσεως της Επιτροπής.

Η δεύτερη τάση της Επιτροπής, η οποία είναι πιο συντηρητική, προτείνει την σύσταση ενός εισηγητικού σώματος προς την κυβέρνηση (οι λέξεις έχουν την σημασία τους) και όχι εκλεκτορικό το οποίο θα προτείνει προς την κυβέρνηση πέντε πρόσωπα προς επιλογή για κάθε μία Μουφτεία και όχι τρία.

Η τάση αυτή θεωρεί ότι αν επικρατήσει το «τριπρόσωπο» που ισχύει για την εκλογή του παγκόσμιου ηγέτη της Ορθοδοξίας (αλλά και στην Κύπρο), τότε η Ελλάδα εξισώνει στην πράξη το πρόσωπο του Μουφτή με το πρόσωπο του Οικουμενικού Πατριάρχη. Πράγμα αδιανόητο.

Πέραν αυτού του αχρείαστου συμβολισμού όμως εγείρεται και ένα ακόμη διπλό ζήτημα. Εάν οι Πρόεδροι των Διαχειριστικών Αρχών που αξιοποιούν την βακουφική περιουσία της μουσουλμανικής μειονότητας εκλέγονται απευθείας από τα μέλη της, τότε στο μέτρο που οι λαϊκοί μουτεβελήδες μετέχουν στο εκλεκτορικό σώμα η εκλογή του Μουφτή καθίσταται εμμέσως καθολική.

Οι μουτεβελήδες θα κάνουν εκστρατεία στα μέλη της μειονότητας δεσμευόμενοι ότι θα υποστηρίξουν συγκεκριμένο πρόσωπο Μουφτή ως μέλη του εκλεκτορικού σώματος. Επιρροής Αγκύρας ασφαλώς. Πέραν αυτού εκλεγόμενοι και οι ίδιοι Πρόεδροι των Διαχειριστικών Επιτροπών και έχοντας στην διάθεση τους έναν ισχυρότατο προϋπολογισμό στην ουσία καθίστανται αυτόχρημα πολιτικά πρόσωπα. Οιονεί «Δήμαρχοι» της μίας πλευράς.

Η Ελλάδα δεν αντέχει όμως ούτε το ένα ούτε το άλλο. Ούτε την εκλογή Μουφτή πολιτικού ηγέτη σε επίπεδο νομού, ούτε την εκλογή Προέδρων Διαχειριστικών Αρχών ως αυτοδιοκητικών ηγετών σε επίπεδο πόλεως.

Ο μεν πολιτικός ηγέτης Μουφτής θα εγείρει πιθανόν όλα τα αιτήματα της Άγκυρας (το πλέον αθώο, η καθιέρωση της τουρκικής ως επίσημης γλώσσας από τις δημόσιες αρχές), ο δε έκαστος Πρόεδρος Διαχειριστικής Αρχής θα αποπειράται στην καθημερινότητα την de facto συνδιοίκηση με τον χριστιανό Δήμαρχο.

Γνωρίζουμε βεβαίως ότι το Μέγαρο Μαξίμου αναμένει μια τολμηρή μεταρρυθμιστική πρόταση από την Διακομματική Επιτροπή επί όλων των θεμάτων, αλλά γνωρίζουμε και αυτό που είχε πει σε συνομιλητή του ο Πρωθυπουργός όταν καταψήφιζε την συμφωνία των Πρεσπών: «Είμαι Πρόεδρος της ΝΔ και όχι αρχηγός του Ποταμιού!». Αυτή του η επισήμανση ισχύει κατά μείζονα λόγο σήμερα.

Η τάση μέρους της επιτροπής, αν επικρατήσει, οδηγεί σε συγκυριαρχία στην Θράκη και σε εξίσωση του Μουφτή με τον Οικουμενικό Πατριάρχη. Χωρίς δε να το «φωνάζει» παραπέμπει εμμέσως στο πρότυπα εκλογής θρησκευτικού ηγέτη του Ιράν. Είμαστε βέβαιοι ότι το τελευταίο που επιθυμεί και η Πρόεδρος της Επιτροπής, η εμπειρότατη Ντόρα Μπακογιάννη, είναι αυτό.

Η «Εστία» απλώς θυμίζει τι είπε κατά την επίσκεψη του στην περιοχή της Θράκης το 2000 ο Χρτιστιανοδημοκράτης Ιταλός Βουλευτής Κοντεστάμπιλε, μέλος του Συμβουλίου της Ευρώπης: «Καμία θρησκεία του κόσμου δεν εκλέγει τους ηγέτες της με άμεση εκλογή από τον λαό! Ούτε εμείς οι καθολικοί ούτε εσείς οι ορθόδοξοι ούτε οι προτεστάντες ούτε οι Εβραίοι ούτε βεβαίως το σουνιτικό Ισλάμ. Μόνο ο Χίτλερ προέκρινε την πάνδημη εκλογή του θρησκευτικού ηγέτη των προτεσταντών για πολιτικούς λόγους» .

«Ξέρετε γιατί πουθενά δεν υπάρχει πάνδημη εκλογή θρησκευτικού ηγέτη;» ρώτησε με τη σειρά του τον Ιταλό επιθεωρητή ο τότε προϊστάμενος του Γραφείου Πολιτικών Υποθέσεων, μετέπειτα πρέσβης Θεοδώρου. «Γιατί η απευθείας εκλογή είναι βόμβα στα θεμέλια της αντιπροσωπευτικής δημοκρατίας! Εάν ένας μουφτής, ένας καρδινάλιος, ένας μητροπολίτης λάβει 80.000 ψήφους σε μια τοπική εκλογή, ενώ ο βουλευτής της περιοχής λάβει 20.000 ψήφους, για παράδειγμα, ποιος θα έχει το πάνω χέρι σε μια εθνική κρίση; Ο εκπρόσωπος του Θεού ή ο εκπρόσωπος του λαού;»

 

 

 

 

 

πηγή

Μοιραστείτε το

Σας προτείνουμε