Από το μπακάλικο στο σούπερ μάρκετ. Ελληνικές επιχειρήσεις που έγραψαν ιστορία στο χώρο των τροφίμων….

Η δημοσιογραφική έρευνα φωτίζει τον τρόπο που επιτεύχθηκε η εκβιομηχάνιση της γεωργίας στη χώρα μας, που οδήγησε στην άνθηση του κλάδου της βιομηχανίας τροφίμων. Η εκπομπή εξηγεί πώς οι μικροί μύλοι που παρήγαγαν το σιτάρι – βασικό αγαθό στη διατροφή του λαού – μετατράπηκαν γρήγορα σε μεγάλες μονάδες παραγωγής, δηλαδή σε αλευροβιομηχανίες. Μία από αυτές ήταν ο μύλος της οικογένειας Αλλατίνι στη Θεσσαλονίκη που το 1926, πουλήθηκε στο σιτέμπορο Κοσμά Πανούτσο, παππού του μετέπειτα υπουργού Στέφανου Μάνου….

Η Μηχανή του Χρόνου καταγράφει την ανοδική πορεία της Αλλατίνη, που το 1951 πέρασε στα χέρια της μητέρας του Στέφανου Μάνου. Η μετάβαση έγινε με κλήρο όταν αποφάσισε να χωρίσει την περιουσία από την αδερφή της. Ο Στέφανος Μάνος ανοίγει τα αρχεία της επιχείρησης και περιγράφει την δική του εμπλοκή, που χαρακτηρίστηκε ως εποχή εξωστρέφειας, νέων προϊόντων και καινοτομιών. Η έρευνα φωτίζει τη σχέση του Ελευθέριου Βενιζέλου με το Μικρασιάτη επιχειρηματία Αριστείδη Συμεώνογλου, ο οποίος μετέτρεψε τον όρμο Αγίου Γεωργίου στο Κερατσίνι σε βιομηχανική ζώνη. Αυτοί ήταν οι περίφημοι Μύλοι Αγίου Γεωργίου που ταυτίστηκαν με το αλεύρι. Η Μηχανή του Χρόνου βρέθηκε στο εργοστάσιο του Σπυρίδωνα Παυλίδη και κατέγραψε τη διαδρομή του πολυταξιδεμένου τυπογράφου, που έφερε το κακάο στην Ελλάδα, παρασκευάζοντας την πρώτη σοκολάτα, το 1861. Αυτός ήταν που λειτούργησε ένα από τα πρώτα ατμοκίνητα εργοστάσια της Ελλάδας το  1876. Η έρευνα αναλύει τους λόγους που η μεγάλη ανάπτυξη της βιομηχανίας της Ελλάδας ξεκίνησε μετά τον πόλεμο. Ένας από τους λόγους ήταν η ανοικοδόμηση, τα μεγάλα έργα και ο εξηλεκτρισμός που έφερε τον πολιτισμό στα σπίτια, όπως έλεγαν οι πρώτες ελληνικές εταιρείες όπως η ΙΖΟΛΑ και η ΠΙΤΣΟΣ που κατασκεύασαν ηλεκτρικές συσκευές, ακόμα και τηλεοράσεις….

Η Μηχανή του Χρόνου περιγράφει την πρώτη τηλεοπτική μετάδοση που έγινε το 1960 στη ΔΕΘ, έναν θεσμό που δημιούργησε το 1926 ένας κοσμοπολίτης επιχειρηματίας και καθηγητής ζωολογίας. Ο Νικόλαος Γερμανός είδε νωρίς ότι τα ελληνικά προϊόντα και η οικονομία είχαν ανάγκη εξωστρέφειας και προχώρησε στην πρωτοπόρα έκθεση. …

Η δημοσιογραφική έρευνα αναδεικνύει ακόμα την πορεία του Ελευθέριου Μαντζίκα, ενός αυτοδημιούργητου επιχειρηματία, παιδί ενός φούρναρη από την Ήπειρο, που κατάφερε να κάνει τη γνωστή εταιρεία ζυμαρικών ΜΙΣΚΟ, μία από τις μεγαλύτερες βιομηχανίες ζυμαρικών της Ευρώπης. Η εκπομπή παρακολουθεί τα πρώτα του βήματα, τις καινοτομίες του, αλλά και τις πρωτότυπες διαφημίσεις  που έκανε για να εκτοπίσει τους ανταγωνιστές του. Ο Ακάκιος ήταν ιδέα του διαφημιστή του, μετά από ένα ταξίδι τους σε ένα μοναστήρι στα Μετέωρα….

πηγή