GUARDIAN> Γιατί οι δισεκατομμυριούχοι της Silicon Valley προετοιμάζονται για την Aποκάλυψη αγοράζοντας γη στη Νέα Ζηλανδία. Το νέο Αραράτ;

ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΖΟΝΤΑΙ ΓΙΑ ΜΙΑ ΕΠΕΡΧΟΜΕΝΗ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΚΑΤΑΡΡΕΥΣΗ;

Ο Thiel έκανε κάποιες αλλαγές στην κύρια κρεβατοκάμαρα. Eίχε φτιάξει ένα δωμάτιο πανικού…

Αν σας ενδιαφέρει το τέλος του κόσμου, τότε σας ενδιαφέρει η Νέα Ζηλανδία. Αν ενδιαφέρεστε για το πώς εκδηλώνονται οι τρέχουσες πολιτιστικές μας ανησυχίες, όπως κλιματική καταστροφή, παρακμή των διατλαντικών πολιτικών τάξεων, πυρηνικός τρόμος, σε αποκαλυπτικά οράματα, τότε σας ενδιαφέρει απόλυτα ο τόπος που καταλαμβάνει αυτό το μακρινό αρχιπέλαγος φαινομενικής ειρήνης και σταθερότητας ενάντια στην ταραχώδη δυσφορία της καθημερινότητας.

Του Mark O’Connell/The Guardian

Αν σας ενδιαφέρει το τέλος του κόσμου, θα σας ενδιέφερε επίσης, αμέσως μετά την εκλογή του Donald Trump στην προεδρία των ΗΠΑ, να διαβάσετε έναν τίτλο των New York Times που έλεγε ότι ο Peter Thiel, ο δισεκατομμυριούχος επιχειρηματίας που ίδρυσε την PayPal και ένας από τους πρώτους επενδυτές στο Facebook, θεωρούσε τη Νέα Ζηλανδία ως «το μέλλον».

Γιατί αν ανησυχείτε σοβαρά για το μέλλον, θα έπρεπε να ανησυχείτε και για τον Thiel, ένα καναρίνι στο ανθρακωρυχείο του καπιταλισμού, που επίσης τυγχάνει να έχει ωφεληθεί αφειδώς από το μερίδιό του στην ίδια την εξορυκτική επιχείρηση.

Ο Thiel είναι κατά μία έννοια μια καρικατούρα υπερμεγέθους κακίας: Ήταν η μόνη σημαντική προσωπικότητα της Silicon Valley που συμμετείχε τόσο ενεργά στην προεδρική εκστρατεία του Trump. Χρεοκόπησε εκδικητικά έναν ιστότοπο επειδή δεν του άρεσε ο τρόπος που έγραφαν για εκείνον. Επίσης, είναι γνωστός για τις δημόσιες απόψεις του σχετικά με το ασυμβίβαστο της ελευθερίας και της δημοκρατίας και για το ότι εκφράζει ενδιαφέρον σε μια θεραπεία που περιλαμβάνει μεταγγίσεις αίματος από νέους ως πιθανό μέσο αντιστροφής τη διαδικασία της γήρανσης. Αλλά από την άλλη πλευρά, μερ μια βαθύτερη έννοια, αποτελεί σύμβολο: Είναι λιγότερο μονάδα παρά εταιρεία κέλυφος για ένα διαφοροποιημένο χαρτοφυλάκιο ανησυχιών για το μέλλον, ένα ανθρώπινο έμβλημα της ηθικής δίνης στο κέντρο της αγοράς.

Ήταν το 2011 όταν ο Thiel δήλωσε ότι δεν είχε βρει «καμία άλλη χώρα που να ευθυγραμμίζεται περισσότερο με την άποψή του για το μέλλον από τη Νέα Ζηλανδία».

Ο ισχυρισμός του υποβλήθηκε ως μέρος μιας αίτησης του ίδιου για ιθαγένεια. Η αίτηση εγκρίθηκε γρήγορα, αν και παρέμεινε μυστικό για άλλα έξι χρόνια. Το 2016, ο Sam Altman, ένας από τους πιο σημαίνοντες επιχειρηματίες της Silicon Valley, αποκάλυψε στο New Yorker ότι είχε μια συμφωνία με τον Thiel σύμφωνα με την οποία στο ενδεχόμενο κάποιου είδους σεναρίου συστημικής κατάρρευσης, όπως ξέσπασμα εργαστηριακού ιού, καταστροφής της τεχνητής νοημοσύνης, πολέμου μεταξύ πυρηνικών δυνάμεων και πάει λέγοντας, θα επιβιβαστούν και οι δύο σε ιδιωτικό τζετ και θα πετάξουν προς ένα ακίνητο που έχει ο Thiel στη Νέα Ζηλανδία

(Το σχέδιο από αυτό το σημείο, θα έπρεπε να υποθέσετε, ότι θα ήταν να αποφύγουμε την κατάρρευση του πολιτισμού προτού επανεμφανιστεί για να παράσχουμε χρηματοδότηση σπόρων για, ας πούμε, την αγορά πρωτεϊνικής λάσπης με βάση τα έντομα).

Donald Trump και Peter Thiel

Αμέσως μετά την αποκάλυψη εκείνη του Altman, ο Matt Nippert, δημοσιογράφος της New Zealand Herald, άρχισε να εξετάζει το ερώτημα πώς ακριβώς ο Thiel είχε αποκτήσει αυτό το καταφύγιο της αποκάλυψης, έναν πρώην σταθμό προβάτων 1.930 στρεμμάτων στο South Island, μία από τις δύο μεγαλύτερες πιο αραιοκατοικημένες χερσαίες περιοχές της χώρας. Οι αλλοδαποί που επιθυμούν να αγοράσουν σημαντικές εκτάσεις γης στη Νέα Ζηλανδία συνήθως πρέπει να περάσουν από μια αυστηρή διαδικασία ελέγχου από την κυβέρνηση.

Στην περίπτωση του Thiel, έμαθε ο Nippert, δεν ήταν απαραίτητη μια τέτοια διαδικασία, επειδή ήταν ήδη πολίτης της Νέας Ζηλανδίας, παρόλο που δεν είχε περάσει πάνω από 12 ημέρες στη χώρα μέχρι εκείνη την εποχή και δεν είχε εμφανιστεί στην περιοχή από τότε. Δεν χρειάστηκε καν να ταξιδέψει στη Νέα Ζηλανδία για να του απονεμηθεί η υπηκοότητά, όπως αποδείχθηκε: Η συμφωνία επισφραγίστηκε σε μια ιδιωτική τελετή σε ένα προξενείο που βρίσκεται στη Σάντα Μόνικα της Καλιφόρνια.

Όταν ο Nippert δημοσίευσε την ιστορία, υπήρξε ένα μεγάλο δημόσιο σκάνδαλο σχετικά με το ερώτημα εάν ένας ξένος δισεκατομμυριούχος θα πρέπει να είναι σε θέση να αγοράσει υπηκοότητα.

Ως μέρος της αίτησής του, ο Thiel είχε συμφωνήσει να επενδύσει σε νεοζηλανδικές τεχνολογικές startups και είχε αφήσει να εννοηθεί ότι θα χρησιμοποιούσε το νέο του καθεστώς για να προωθήσει τα επιχειρηματικά συμφέροντα της χώρας στο εξωτερικό. Αλλά η εστίαση διεθνώς ήταν στο γιατί ο Thiel μπορεί να ήθελε να κατέχει ένα κομμάτι της Νέας Ζηλανδίας περίπου στο μέγεθος του downtown Manhattan. Και η υποψία ήταν ότι έψαχνε για έναν προμαχώνα στον οποίο θα μπορούσε να κρυφτεί σε περίπτωση απόλυτης κατάρρευσης του πολιτισμού.

Γιατί αυτός είναι ο ρόλος που παίζει τώρα η Νέα Ζηλανδία στο πολιτιστικό μας όνειρο που ξετυλίγεται: Ένας νησιωτικός παράδεισος μέσα σε ένα ανερχόμενο κύμα αποκαλυπτικής ανησυχίας.

Σύμφωνα με το Υπουργείο Εσωτερικών της χώρας, τις δύο ημέρες μετά τις εκλογές του 2016, ο αριθμός των Αμερικανών που επισκέφτηκαν τον ιστότοπό του για να ενημερωθούν σχετικά με τη διαδικασία απόκτησης της ιθαγένειας της Νέας Ζηλανδίας αυξήθηκε κατά 14% σε σύγκριση με τις ίδιες ημέρες τον προηγούμενο μήνα.

Ειδικότερα, η Νέα Ζηλανδία έχει γίνει αντιληπτή ως η καλύτερη επιλογή για την τεχνολογική ελίτ της Silicon Valley.

Αμέσως μετά την εκλογή Trump, το θέμα των Αμερικανών πλουτοκρατών που προετοιμάζονται για την αποκάλυψη ήταν αδύνατο να μείνει κρυφό.

Την εβδομάδα μετά την ορκωμοσία, ο New Yorker δημοσίευσε ένα άλλο άρθρο σχετικά με τους υπερπλούσιους που προετοιμάζονταν για μια μεγάλη κατάρρευση του ανθρώπινου πολιτισμού.

Μιλώντας για τη Νέα Ζηλανδία ως «ευνοημένο καταφύγιο σε περίπτωση κατακλυσμού», ο δισεκατομμυριούχος ιδρυτής του LinkedIn, Reid Hoffman, πρώην συνάδελφος του Thiel στο PayPal, ισχυρίστηκε ότι το να λες «αγοράζεις ένα σπίτι στη Νέα Ζηλανδία» είναι σαν ένα κλείσιμο του ματιού. Αλλά κλείσε το μάτι και μην πεις τίποτα άλλο».

 

Peter Thiel

Όλοι λένε αυτές τις μέρες ότι είναι πιο εύκολο να φανταστεί κανείς το τέλος του κόσμου παρά το τέλος του καπιταλισμού. Όλοι το λένε, κατά την άποψή μου, γιατί είναι προφανώς αλήθεια. Η αντίληψη, παρανοϊκή ή όχι, ότι οι δισεκατομμυριούχοι προετοιμάζονται για μια επερχόμενη παγκόσμια κατάρρευση φαίνεται ως μία κυριολεκτική εκδήλωση αυτού του αξιώματος. Αυτοί που θα σωθούν, στο τέλος, θα είναι εκείνοι που θα μπορούν να αντέξουν οικονομικά το ασφάλιστρο της σωτηρίας. Και η Νέα Ζηλανδία, το πιο απομακρυσμένο μέρος από οποιοδήποτε άλλο, είναι σε αυτή την αφήγηση ένα είδος νέου Αραράτ: Ένα καταφύγιο από την επερχόμενη πλημμύρα.

Στις αρχές του περασμένου καλοκαιριού, ακριβώς τη στιγμή που τα ενδιαφέροντά μου για τα θέματα της παγκόσμιας κατάρρευσης και του Peter Thiel άρχιζαν να μου γίνονται εμμονές, έλαβα ένα ασυνήθιστο email από έναν Νεοζηλανδό κριτικό τέχνης που ονομαζόταν Anthony Byrt.

Αν ήθελα να καταλάβω την ακραία ιδεολογία που υποστήριζε την έλξη του Thiel για τη Νέα Ζηλανδία, επέμεινε, έπρεπε να κατανοήσω ένα σκοτεινό ελευθεριακό μανιφέστο που ονομαζόταν The Sovereign Individual: How to Survive and Thrive during the Collapse of the Welfare State.

Το συγκεκριμένο δημοσιεύτηκε το 1997 και τα τελευταία χρόνια έχει αναπτυχθεί κάτι σαν δευτερεύουσα λατρεία γύρω από αυτό στον κόσμο της τεχνολογίας, κυρίως ως αποτέλεσμα του ότι ο Thiel το ανέφερε ως το βιβλίο από το οποίο επηρεάζεται περισσότερο.

(Άλλοι εξέχοντες αναγνώστες του περιλαμβάνουν τον ιδρυτή της Netscape και τον επιχειρηματία κεφαλαίων, Marc Andreessen, και τον Balaji Srinivasan, τον επιχειρηματία που είναι περισσότερο γνωστός για την υποστήριξη της πλήρους απόσχισης της Silicon Valley από τις ΗΠΑ προκειμένου να δημιουργήσει τη δική της πόλη-κράτος).

Οι συν-συγγραφείς του Sovereign Individual είναι ο James Dale Davidson, ένας ιδιώτης επενδυτής που ειδικεύεται στην παροχή συμβουλών στους πλούσιους για το πώς να επωφεληθούν από την οικονομική καταστροφή, και ο αείμνηστος William Rees-Mogg, μακροχρόνιος εκδότης των Times (Μια άλλη αξιοσημείωτη πτυχή της ποικίλης κληρονομιάς του Λόρδου Rees-Mogg είναι ο γιος του, ο συντηρητικός βουλευτής Jacob Rees-Mogg).

Μου κέντρισε το ενδιαφέρον η περιγραφή του βιβλίου από τον Anthony Byrt ως ένα είδος βασικού κλειδιού για τη σχέση μεταξύ της Νέας Ζηλανδίας και των τεχνο-ελευθεριακών της Silicon Valley.

Έτσι, αγόρασα μια μεταχειρισμένη έκδοση από το Διαδίκτυο. Πρόκειται για ένα βιβλίο που παρουσιάζει μια ζοφερή άποψη για ένα μεταδημοκρατικό μέλλον. Μέσα σε ένα σωρό συσχετισμούς με τη μεσαιωνική κατάρρευση των φεουδαρχικών δομών εξουσίας, το βιβλίο κατάφερε επίσης, μια δεκαετία πριν από την εφεύρεση του bitcoin, να κάνει μερικές εντυπωσιακά ακριβείς προβλέψεις σχετικά με την έλευση των διαδικτυακών οικονομιών και των κρυπτονομισμάτων.

Οι 400 σελίδες του βιβλίου με σχεδόν υστερική ορατότητα μπορούν χονδρικά να αναλυθούν στην ακόλουθη σειρά προτάσεων:

1) Το δημοκρατικό έθνος-κράτος λειτουργεί βασικά σαν ένα εγκληματικό καρτέλ, αναγκάζοντας τους έντιμους πολίτες να παραδώσουν μεγάλα τμήματα της περιουσίας τους για να πληρώσουν πράγματα όπως δρόμοι, νοσοκομεία και σχολεία.

2) Η άνοδος του Διαδικτύου και η έλευση των κρυπτονομισμάτων θα καταστήσει αδύνατη την παρέμβαση των κυβερνήσεων στις ιδιωτικές συναλλαγές και τη φορολόγηση των εισοδημάτων, απελευθερώνοντας έτσι τα άτομα από την πολιτική προστασία της δημοκρατίας.

3) Το κράτος θα καταστεί κατά συνέπεια ξεπερασμένο ως πολιτική οντότητα.

4) Από αυτά τα συντρίμμια θα προκύψει μια νέα παγκόσμια αλλαγή, στην οποία μια «γνωστική ελίτ» θα ανέλθει στην εξουσία και θα ασκεί επιρροή, ως μια τάξη κυρίαρχων ατόμων που «διοικούν πολύ μεγαλύτερους πόρους», που δεν θα υπόκεινται πλέον στην εξουσία των κρατών και θα επανασχεδιάζουν κυβερνήσεις για να ταιριάζουν με τους σκοπούς τους.

Το Sovereign Individual είναι, με την κυριολεκτική έννοια, ένα αποκαλυπτικό κείμενο. Ο Davidson και ο Rees-Mogg παρουσιάζουν ένα ξεκάθαρα χιλιετιακό όραμα για το εγγύς μέλλον: Την κατάρρευση της παλιάς τάξης πραγμάτων και την άνοδο ενός νέου κόσμου.

Οι φιλελεύθερες δημοκρατίες θα πεθάνουν και θα αντικατασταθούν από χαλαρές συνομοσπονδίες εταιρικών πόλεων-κρατών. Ο δυτικός πολιτισμός στη σημερινή του μορφή, επιμένουν, θα τελειώσει με τη χιλιετία. «Το νέο Sovereign Individual (κυρίαρχο άτομο)», γράφουν, «θα λειτουργεί όπως οι θεοί, στο ίδιο φυσικό περιβάλλον με τον απλό, υποκείμενο πολίτη, αλλά σε ένα χωριστό βασίλειο πολιτικά». Είναι αδύνατο να υπερεκτιμηθεί το σκοτάδι και το άκρο των προβλέψεων του βιβλίου για το μέλλον του καπιταλισμού.

Οι Davidson και Rees-Mogg προσδιόρισαν τη Νέα Ζηλανδία ως ιδανική τοποθεσία για αυτήν τη νέα κατηγορία κυρίαρχων ατόμων (Sovereign Individuals), ως το «επιλέξιμο σπίτι για τη δημιουργία πλούτου στην Εποχή της Πληροφορίας». Ο Byrt, ο οποίος μου τράβηξε την προσοχή, είχε ακόμη και αποδείξεις για μια συμφωνία ιδιοκτησίας στα μέσα της δεκαετίας του 1990, κατά την οποία ένας τεράστιος σταθμός προβάτων στο νότιο άκρο του South Island αγοράστηκε από έναν όμιλο ετερογενών δραστηριοτήτων του οποίου οι κύριοι μέτοχοι ήταν οι Davidson και Rees-Mogg.

Στη συμφωνία ήταν επίσης ένας Roger Douglas, ο πρώην υπουργός Οικονομικών των Εργατικών, ο οποίος είχε προεδρεύσει σε μια ριζική αναδιάρθρωση της οικονομίας της Νέας Ζηλανδίας σύμφωνα με τις νεοφιλελεύθερες γραμμές τη δεκαετία του 1980 (αυτή η περίοδος των λεγόμενων «Rogernomics», μου είπε ο Byrt, δηλαδή το ξεπούλημα των κρατικών περιουσιακών στοιχείων, η περικοπή της ευημερίας, η απορρύθμιση των χρηματοπιστωτικών αγορών, δημιούργησε τις πολιτικές συνθήκες που είχαν κάνει τη χώρα μία τόσο ελκυστική προοπτική για τους πλούσιους Αμερικανούς).

Το ενδιαφέρον του Thiel για τη Νέα Ζηλανδία τροφοδοτήθηκε σίγουρα από την εμμονή του με τον συγγραφέα RR Tolkien: Ήταν ένας άνθρωπος που είχε ονομάσει τουλάχιστον πέντε από τις εταιρείες του επηρεασμένος από τον «Άρχοντα των Δαχτυλιδιών» και ως έφηβος φαντασιωνόταν να παίζει σκάκι εναντίον ενός ρομπότ που μπορούσε να συζητήσει μαζί του. Ωστόσο, το να διαβάσει κανείς το Sovereign Individual ήταν σαν να δει μία νέα ιδεολογία να αποκαλύπτεται: Αυτοί οι άνθρωποι, η αυτόκλητη «γνωστική ελίτ», ήταν ικανοποιημένοι στο να δουν την αποσύνθεση του κόσμου όσο μπορούσαν να συνεχίσουν να δημιουργούν πλούτο στους έσχατους καιρούς.

Μου έκανε εντύπωση πόσο περίεργο και ανησυχητικό πρέπει να ήταν για έναν Νεοζηλανδό σαν τον Byrt να βλέπει τη χώρα του να διαθλάται μέσα από αυτόν τον περίεργο αποκαλυπτικό φακό. Υπήρχε σίγουρα η συνείδηση ότι η ελίτ του κόσμου της τεχνολογίας είχε αναπτύξει ένα περίεργο ενδιαφέρον για τη χώρα ως μια ιδανική οπή του τέλους μίας ολόκληρης εποχής. Αν και ήταν δύσκολο, εν πάση περιπτώσει, να αγνοήσουμε τα δεκάδες άρθρα σχετικά με την απόκτηση της υπηκοότητας Thiel, ωστόσο φάνηκε να έχει γίνει ουσιαστικά μηδενική συζήτηση για την ειλικρινά ανησυχητική ιδεολογική διάσταση του όλου θέματος.

Αυτή ακριβώς η ιδεολογική διάσταση, όπως και συνέβη, ήταν το επίκεντρο ενός project στο οποίο είχε εμπλακεί πρόσφατα ο ίδιος ο Byrt, σε μία έκθεση του καλλιτέχνη Simon Denny.

Ο Denny, μια σημαντική προσωπικότητα στη διεθνή καλλιτεχνική σκηνή, κατάγεται από το Auckland της Νέας Ζηλανδίας αλλά έζησε για πολλά χρόνια στο Βερολίνο. Ο Byrt τον περιέγραφε ως «ιδιοφυΐα» και «το αγόρι-αφίσα για την τέχνη μετά το Διαδίκτυο, ό,τι κι αν είναι αυτό». Χαρακτήρισε επίσης τον δικό του ρόλο στο έργο με τον Denny ως συνένωση ερευνητή, δημοσιογράφου και «ερευνητή φιλοσόφου, ακολουθώντας τα ίχνη ιδεών και ιδεολογιών».

Η έκθεση ονομαζόταν The Founder’s Paradox, ένα όνομα που προήλθε από τον τίτλο ενός από τα κεφάλαια του βιβλίου του Thiel το 2014, Zero to One: Notes on startups ή How to Build the Future. Μαζί με το μακροσκελές και περίπλοκα λεπτομερές δοκίμιο που έγραψε ο Byrt για να το συνοδεύσει, το σόου αποτελούσε έναν απολογισμό του μέλλοντος που ήθελαν να οικοδομήσουν οι τεχνο-ελευθεριακοί της Silicon Valley, όπως ο Thiel, και με τη Νέα Ζηλανδία παρούσα σε αυτό το μέλλον.

Για όλο αυτό μου δημιουργήθηκαν και εμένα ερωτήσεις τις οποίες ήθελα να θέσω. Ενδιαφερόμουν και ο ίδιος -αβοήθητα, νοσηρά- για το τέλος του κόσμου και τη Νέα Ζηλανδία. Και έτσι αποφάσισα να πάω εκεί, για να δω μόνος μου τη γη που ο Thiel είχε βάλει ως στόχο στην περίπτωση κατάρρευσης του πολιτισμού: Ένα μέρος που θα γινόταν για μένα ένα είδος λαβύρινθου και του οποίου τον ιδιοκτήτη άρχισα ήδη να μυθοποιώ ως ένα τέρας στο κέντρο του.

Μέσα σε μια ώρα περίπου αφότου έφτασα στο Auckland, ήμουν κοντά στο να καταρρεύσω από την κούραση. Στεκόμουν δίπλα στον Byrt, ο οποίος με είχε πάρει από το αεροδρόμιο και με έσυρε κατευθείαν στην πλευρά ενός ηφαιστείου. Το συγκεκριμένο, το όρος Eden, ήταν ένα αρκετά εξημερωμένο δείγμα ηφαιστείου, γύρω από το οποίο απλώθηκε ένα από τα πιο εύπορα προάστια του Auckland, η μόνη πόλη στον κόσμο, έμαθα, χτισμένη σε ένα τεχνικά ακόμα ενεργό ηφαιστειακό πεδίο.

Μου κόπηκε λίγο η ανάσα από την ανάβαση και, έχοντας μόλις φτάσει στο νότιο ημισφαίριο από τον Νοέμβριο του Δουβλίνου, ίδρωσα αμέσως από τη ζέστη του ξημερώματος του καλοκαιριού στη Νέα Ζηλανδία. Βίωνα επίσης σχεδόν ψυχοτρόπα επίπεδα jetlag. Πρέπει να έδειξα για λίγο την κακή διάθεση μου, γιατί ο Byrt, ένας γενειοφόρος άνδρας, ντυμένος με κουκούλα και μπλούζα μπέιζμπολ, κοντά στα 40, μού ζήτησε συγγνώμη που έπαιξε το χαρτί του ηφαιστείου τόσο νωρίς στην όλη διαδικασία της άφιξης μου.

«Μάλλον θα έπρεπε να σε είχα χαλαρώσει, φίλε», χαμογέλασε. «Αλλά σκέφτηκα ότι θα ήταν καλό να έχεις θέα στην πόλη πριν το πρωινό».

Η θέα του Auckland και των γύρω νησιών ήταν πράγματι μαγευτική, αν και εκ των υστέρων δεν ήταν πιο συναρπαστική από οποιαδήποτε από τις αμέτρητες άλλες θέες που θα κατέληγα να γοητευτώ τις επόμενες 10 ημέρες. Αυτό είναι, γνωστό, όλο το νόημα της Νέας Ζηλανδίας: Αν δεν σας αρέσει να σας ενθουσιάζουν οι ομορφιές της φύσης, δεν έχετε καμία δουλειά στο συγκεκριμένο μέρος. Το να ταξιδέψεις εκεί σημαίνει ότι δίνεις μια σιωπηρή συγκατάθεση στο να σε στριμώξουν αριστερά, δεξιά και στο κέντρο σε καταστάσεις αισθητικής αρπαγής.

«Επιπλέον, έχω βρεθεί στη χώρα εδώ και λίγα λεπτά», είπα, «και έχω ήδη μια τέλεια οπτική μεταφορά για την ευθραυστότητα του πολιτισμού στην τσάντα».

Αναφερόμουν στο ευχάριστα σουρεαλιστικό θέαμα ενός ηφαιστειακού κρατήρα που επικαλύπτεται από μια επιφάνεια από όμορφα περιποιημένο γρασίδι (Έγραψα αυτή την παρατήρηση στο σημειωματάριό μου, νιώθοντας, καθώς το έκανα, μια αυτάρεσκη διάχυση αρετής καθώς σημείωνα κάποια λογοτεχνικά σχόλια πριν καν αφήσω τις βαλίτσες μου στο ξενοδοχείο).

Παρατήρησα το παράξενο όλων αυτών των ιδιοφυϊών της Silicon Valley που υποτίθεται ότι προστατεύονται από την αποκάλυψη αγοράζοντας γη εδώ κάτω, ακριβώς στο Δαχτυλίδι της Φωτιάς του Ειρηνικού, που εκτείνεται προς τα πάνω από τη δυτική πλευρά της Αμερικής, πίσω κατά μήκος των ανατολικών ακτών της Ρωσίας και της Ιαπωνίας και στον Νότιο Ειρηνικό.

«Ναι», είπε ο Byrt, «αλλά μερικοί από αυτούς αγοράζουν φάρμες και σταθμούς προβάτων αρκετά μακριά, στην ενδοχώρα. Τα τσουνάμι δεν θα είναι μεγάλο θέμα εκεί. Και αυτό που αναζητούν είναι ο χώρος και το καθαρό νερό. Δύο πράγματα από τα οποίο έχουμε πολύ εδώ κάτω».

Την επόμενη μέρα, πήγα στη γκαλερί, στο κέντρο της πόλης, για να ρίξω μια ματιά στο The Founder’s Paradox.

Ο Denny, ένας τακτοποιημένος άντρας στα 30 του, μου μίλησε μέσα από το εννοιολογικό πλαίσιο. Η έκθεση αφορούσε παιχνίδια, γλυπτά περισσότερο, που αντιπροσωπεύουν δύο διαφορετικά είδη πολιτικού οράματος για το μέλλον της Νέας Ζηλανδίας.

Ο φωτεινός και ευάερος χώρος του ισογείου ήταν γεμάτος με παιχνίδια του χεριού, όπως κομμάτια του Jenga, του Operation και του Twister. Αυτά τα έργα, που ενσωματώνουν συνεργατικές και αυθόρμητες ιδέες παιχνιδιού, αναφέρθηκαν σε ένα πρόσφατο βιβλίο με τίτλο The New Zealand Project από έναν νεαρό αριστερό στοχαστή ονόματι Max Harris, το οποίο διερεύνησε μια ανθρώπινη, κολεκτιβιστική πολιτική επηρεασμένη από τις πεποιθήσεις των ιθαγενών Maori για την κοινωνία.

πηγή