Η διαδικτυακή δράση – προπαγάνδα των Μυστικών Υπηρεσιών

Ενα απόρρητο στρατιωτικό πρόγραμμα ανταλλαγής πληροφοριών και επικοινωνίας με απομακρυνσμένους πράκτορες αλλά και στρατιωτικές δυνάμεις, βρίσκεται εδώ και μερικά χρόνια στα χέρια του κοινού.
kanenazori.com
Πιστεύατε ότι αυτοί που το δημιούργησαν δε θα είχαν τον τρόπο ελέγχου του; Αυτό το διαδίκτυο, που έχει πλέον γίνει μία απόλυτη καθημερινότητα σε όλους μας λίγο – πολύ, είναι ένα όπλο που αναπτύχθηκε από το στρατό των ΗΠΑ σε συνεργασία με τη CIA (Central Intelligence Agency) και την NSA (National Security Agency). Σκοπός του ήταν να γίνεται ανταλλαγή πληροφοριών «κάτω από τη μύτη» του εχθρού, αλλά και να υπάρχει απόρρητη επικοινωνία με πράκτορες που βρίσκονταν στο «πεδίο».

Ηταν μία εποχή που ο «Ψυχρός Πόλεμος» ήτανε στην κορύφωσή του. Ωσπου ο «εχθρός» ανακάλυψε αυτό το μυστικό όπλο. Και τότε ήταν που – μετά από πολλές συσκέψεις – οι μυστικές υπηρεσίες των ΗΠΑ αποφάσισαν να «κάψουν» τελείως αυτό το όπλο, ώστε να μπερδευτούν όλα τα στοιχεία κι η Ρωσία να μην μπορεί να εντοπίζει εύκολα τους κρυφούς διαύλους. Και το διαδίκτυο έγινε πλέον εργαλείο του καθ’ ενός από εμάς.

Αυτό όμως δε σημαίνει ότι οι απανταχού μυστικές υπηρεσίες δεν το χρησιμοποιούν πλέον. Αντιθέτως! Τα διαδικτυακά «τούνελ» εξακολουθούν να υπάρχουν και ν’ αυξάνονται. Τα διαδικτυακά τούνελ, είναι διαδικτυακοί δίοδοι που λειτουργούν «υπόγεια», όπως για παράδειγμα το λεγόμενο «dark web», το οποίο είναι ένα είδος διαδικτυακού τούνελ. Λειτουργεί κάτω από την επιφάνεια του απλού «www» (World Wide Web), υφίσταται, αλλά πρέπει να γνωρίζεις σε ποιες «σκοτεινές» ιστοσελίδες μπορείς να μπεις και με απόλυτη ασφάλεια. Ιστοσελίδες «onion» (κρεμμύδι), οι οποίες όσο τις σκαλίζεις, τόσο εμφανίζεται ένα πιο βαθύ στρώμα.

Ωστόσο, η δουλειά των μυστικών υπηρεσιών, δεν είναι μόνο η κατασκοπεία. Είναι και η άσκηση προπαγάνδας.

Η προπαγάνδα είναι ίσως το σημαντικότερο κομμάτι ελέγχου της μάζας. Σύμφωνα με τον επίσημο ορισμό, προπαγάνδα είναι η συστηματική απόπειρα διάδοσης ιδεών, αντιλήψεων ή απόψεων στον θρησκευτικό, πολιτικό, ιδεολογικό ή άλλο τομέα, που έχει σκοπό να επηρεάσει την κοινή γνώμη και να την διαμορφώσει κατάλληλα, μέσω της μεροληπτικής, στρεβλής ή ελλιπούς μετάδοσης πληροφοριών και της παραπληροφόρησης.

Η τεχνική και το αποτέλεσμα της προπαγάνδας αποτελούσαν τον πιο σημαντικό τομέα της λειτουργίας της Καγκελαρίας του Αδόλφου Χίτλερ, σε τέτοιο βαθμό που δημιούργησε το Υπουργείο Προπαγάνδας, με υπουργό τον Joseph Goebbels. Το Υπουργείο Προπαγάνδας του Εθνικοσοσιαλισμού (Nationalsozialismus) κατάφερε να δημιουργήσει την εικόνα ενός τρομακτικά ισχυρού κράτους, το οποίο κέρδισε τους περισσότερους πολέμους απλά και μόνο λόγω της φήμης που είχε αποκτήσει η Γερμανία. Κι αυτό μπορούμε άνετα να το καταλογίσουμε ως απόλυτη επιτυχία του Goebbels.

Στη σύγχρονη εποχή, με τη βοηθεια του διαδικτύου, η προπαγάνδα έχει εξελιχθεί, όπως ήταν αναμενόμενο. Εκτός από τις επί μέρους ανά χώρα προπαγάνδες, λειτουργούν και οι παγκόσμιες προπαγάνδες, όπως αυτή της «πανδημίας» και των «εμβολίων». Τα παραδοσιακά ΜΜΕ, δεν αποτελούν την απόλυτη εγγύηση διάδοσης μίας προπαγάνδας, δεδομένου ότι όλο και λιγότεροι πλέον βλέπουν τηλεόραση πλέον ή ακούν ραδιόφωνο. Πόσο μάλλον να διαβάσουν μία εφημερίδα, αφού όλο το βάρος έχει πέσει στις ηλεκτρονικές εκδόσεις του τύπου.

Για να πετύχει μία προπαγάνδα αυτού του μεγέθους όπως έγινε με την «πανδημία», απαιτείται ένα πλήθος κόσμου το οποίο θα επιφορτιστεί με τη διάδοση της είδησης. Κάτι τέτοιο όμως είναι ασύμφορο οικονομικά. Η λύση δόθηκε με τα bots! Τα διαδικτυακά ρομπότ με λογαριασμούς – φάντασμα στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης (ΜΚΔ), όπως το Facebook, το Twitter, το Instagram, το Tik Tok, το Reddit και άλλα.

Μέσα από τα bots, εμφανίζονται λογαριασμοί ανθρώπων όλων των τάξεων, οι οποίοι όμως δεν είναι πραγματικά φυσικά πρόσωπα. Πρόκειται για λογισμικά τα οποία έχουν προγραμματιστεί να δίνουν κατάλληλες απαντήσεις εάν κι όπου χρειάζεται, είτε στον «τοίχο» ενός λογαριασμού, είτε στα προσωπικά μηνύματα.

Σύμφωνα με το Wikipedia, τα κακόβουλα bots, χωρίζονται σε:

  1. Spambots: Ψάχνουν κάθε σελίδα του διαδικτύου για διευθύνσεις email, ούτως ώστε αυτές στην συνέχεια να χρησιμοποιηθούν για spamming.
  2. Bots που κατεβάζουν ολόκληρα sites και χρησιμοποιούν όλο το διαθέσιμο bandwidth του web server με αποτέλεσμα να μην μπορούν να εξυπηρετηθούν άλλοι χρήστες (επιθέσεις άρνησης υπηρεσιών, αγγλ. DoS – Denial of Service).
  3. Bots που χρησιμοποιούνται από διάφορους ιούς υπολογιστών, δούρειους ίππους και σκουλήκια.
  4. Οι υπολογιστές zombie χρησιμοποιούνται πολλές φορές για την δημιουργία bots και την διεξαγωγή διαδικτυακής επίθεσης σε έναν server.

Φυσικά, το Wikipedia ξεχνάει ν’ αναφερθεί στα bots των μυστικών υπηρεσιών τα οποία διαδίδουν την προπαγάνδα τους.

Ωστόσο, όλα αυτά τα bots δε λειτουργούν εντελώς αυτόνομα. Υπάρχουν πάντα κάποιοι «χειριστές», οι οποίοι επεμβαίνουν όταν το λογισμικό δεν μπορεί ν’ απαντήσει, ή όταν υπάρχει κάποιο άλλο πρόβλημα. Για κάθε χειριστή, αντιστοιχούν περίπου 50 bots. Δηλαδή 50 λογαριασμοί χρηστών ΜΚΔ.

Το να εντοπίσει κάποιος ποιοι λογαριασμοί είναι bots δεν είναι εύκολο. Ομως στην περίπτωση που ξεκινάει μία προπαγάνδα, όπως η «πανδημία», υπάρχουν συγκεκριμένοι λογαριασμοί οι οποίοι ξεκινούν μία είδηση ή μία πληροφορία. Πάντα την ίδια, σχεδόν ταυτόχρονα! Αυτοί οι λογαριασμοί είναι πάντα ίδιοι. Κι όχι μόνο οι ίδιοι, αλλά δεν έχουν στοιχεία επικοινωνίας, ή ιδιαίτερες λεπτομέρειες. Οι φωτογραφίες είναι πάντα ψεύτικες ή ανύπαρκτες. Ολοι οι λογαριασμοί αυτοί, καθώς ορίζονται από συγκεκριμένο λογισμικό, ακολουθούν συγκεκριμένο μοτίβο λειτουργίας.

Θα δώσουμε ένα παράδειγμα, για να καταλάβετε τη διαφορά στη διασπορά, χρησιμοποιόντας το «hashtag» «εμβόλια». Εκανα λοιπόν μία αναζήτηση, για το πώς εξελίχθηκε στο Twitter κατά το διάστημα 20 Δεκεμβρίου 2020 έως 20 Ιανουαρίου 2021 η διασπορά του hashtag αυτού. Ο διαδικτυακός χάρτης ήταν ενδιαφέρων καθώς παρουσίασε μία εξαιρετική διασπορά:

Οι κουκίδες που βλέπετε είναι το πώς χρησιμοποιήθηκε το hashtag «εμβόλια». Υπάρχουν δύο σημεία που παρουσιάζουν έντονο ενδιαφέρον όμως αν μεγενθύνουμε το χάρτη.

Οπως βλέπετε υπάρχουν δύο σημεία στο χάρτη που δείχνουν έντονη συγκέντρωση. Ας δούμε εκείνον με τη μεγαλύτερη συγκέντρωση:

Παρατηρούμε λοιπόν την έντονη διασπορά από 3 σημεία. Το ροζ σημείο, το μπλε σημείο και το κίτρινο σημείο. Αυτή η διασπορά υποδηλώνει ότι έχει χρησιμοποιηθεί bot. Ως έναρξη της διασποράς, φαίνεται να είναι το μπλε.

Οι λογαριασμοί bot ξεκινούν μία προπαγάνδα η οποία αναπαράγεται σε χρόνο ρεκόρ, από τρεις διαφορετικούς παράγοντες:

  1. Αλλους λογαριασμούς bot,
  2. Από πραγματικούς λογαριασμούς – λαγούς και
  3. Από το κοινό

Ο λογαριασμός – λαγός, είναι ένας λογαριασμός ΜΚΔ που ανήκει σε πραγματικό πρόσωπο, το οποίο πληρώνεται για να κάνει ακριβώς αυτό: ν’ αναπαράγει την προπαγάνδα ως φυσικό πρόσωπο, προκειμένου να υπάρχει αληθοφάνεια.

Ενα κοινό χαρακτηριστικό των ειδήσεων – προπαγάνδα, είναι ότι γνωρίζουν ραγδαία ανάπτυξη. Αυτό οφείλεται στη σειρά αναπαραγωγής, η οποία πάει: λογαριασμός bot -> λογαριασμός λαγός -> κοινό. Οταν η προπαγάνδα φτάσει στους λογαριασμούς λαγούς, έχει ήδη συγκεντρώσει χιλιάδες θεάσεις από τα bots. Οταν φτάσει στο κοινό, έχει ήδη δεκαπλασιαστεί.

Φανταστείτε λοιπόν μία προπαγάνδα να φτάνει στο κοινό, έχοντας ήδη από πίσω της 30.000 θεάσεις… Αυτόματα θεωρείται έγκυρη από πολλούς, οι οποίοι θα σπεύσουν άμεσα ν’ αναπαράγουν την προπαγάνδα, πιστεύοντας ότι πρόκειται για κάτι το αληθές. Ο ρόλος των μυστικών υπηρεσιών έχει πετύχει…

Ενα από τα χαρακτηριστικά των bot λογαριασμών στο Twitter, είναι οι αριθμοί. Για παράδειγμα, ένας λογαριασμός ο οποίος εμφανίζεται να ονομάζεται «@MariaTu34743110», είναι κατά 99% λογαριασμός bot. Αυτοί οι λογαριασμοί, αναπαράγουν ένα συγκεκριμένο βίντεο ή μία συγκεκριμένη είδηση. Συνήθως πρόκειται για νεοεμφανιζόμενους λογαριασμούς, αν και υπάρχουν ακόμα και παλιοί του είδους. Πολλές φορές, αυτοί οι λογαριασμοί, αφού πετύχουν το σκοπό για τον οποίο δημιουργήθηκαν, εξαφανίζονται ως «δια μαγείας».

Για να διασφαλιστεί ότι η προπαγάνδα θα συνεχίσει χωρίς προβλήματα, έχουν δημιουργηθεί οι «ανεξάρτητοι οργανισμοί ελέγχου ψευδών ειδήσεων». Οι γνωστοί μας fact checkers. Η δουλειά των fact checkers, είναι η διατήρηση με κάθε τρόπο της προπαγάνδας. Κάθε είδηση που είναι αντίθετη με την προπαγάνδα, κρίνεται ως «ψευδής». Στην πραγματικότητα δηλαδή, οι fact checkers συνεργάζονται με τις μυστικές υπηρεσίες, προκειμένου να διατηρήσουν την αντίδραση σε όσο το δυνατόν πιο χαμηλά επίπεδα.

Για να το πετύχουν αυτό, βαφτίστηκαν «ανεξάρτητες». Πληρώνονται μεν από τους ίδιους τους «χορηγούς» των μυστικών υπηρεσιών, όπως ο George Soros αλλά λειτουργούν ως ένα ανεξάρτητο δίκτυο κατευθυνόμενης αντιπληροφόρησης, αποκαλώντας «ψευδή» κάθε αληθή είδηση, ώστε να μην πληγεί η προπαγάνδα.

Ολα τα bots είναι συνδεδεμένα με κάποιο API. Τα API επιτρέπουν στο bot να χρησιμοποιεί εξωτερικές λειτουργίες χωρίς ο προγραμματιστής να χρειάζεται να τις γράψει. Το μόνο που πρέπει να κάνει ο προγραμματιστής είναι να προσθέσει τις σωστές εντολές στον κώδικα και το bot θα καλέσει ένα API όπως απαιτείται.

Ένα API είναι ένας τρόπος ενσωμάτωσης σύνθετων λειτουργιών λογισμικού που έχει ήδη δημιουργήσει κάποιος άλλος. Σκεφτείτε ένα API ως έναν τρόπο για να αποφύγετε την «επανεφεύρεση του τροχού» κατά τον προγραμματισμό μιας εφαρμογής. Για παράδειγμα, ένα chatbot θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει το API μιας εφαρμογής καιρού για να παρέχει χρήστες με λεπτομερείς πληροφορίες σχετικά με τον καιρό, εάν το ζητήσουν. Με αυτόν τον τρόπο το chatbot δεν χρειάζεται να παρακολουθεί τον καιρό από μόνο του – αντίθετα, καλεί απλώς το API της εξωτερικής εφαρμογής καιρού.

Τα συγκεκριμένα bots διασποράς προπαγάνδας, είναι συνδεδεμένα με τα API του σέρβερ που καθοδηγεί την προπαγάνδα. Οταν χρειαστεί να λειτουργήσει το chatbot, δηλαδή ο μηχανισμός ανταλλαγής μηνυμάτων, τότε δίνει απαντήσεις με βάση το λογισμικό που είναι συνδεδεμένο. Το κάθε λογισμικό API που συνδέεται με τα chatbot των bot λογαριασμών, έχει ήδη μία σειρά απαντήσεων σχεδόν για κάθε ερώτηση που αφορά την προπαγάνδα. Αυτή η λίστα, συμπληρώνεται από μία πλειάδα ειδικών και ανανεώνεται κάθε λίγο.

Για να μπορέσει ν’ ανανεωθεί όμως η λίστα απαντήσεων, λειτουργεί ένα ακόμα δίκτυο. Το δίκτυο – αράχνη. Αυτό, εξαπλώνεται σε διάφορες ιστοσελίδες και σε διάφορους λογαριασμούς, απ’ όπου λαμβάνει πληροφορίες. Οι πληροφορίες αυτές επεξεργάζονται από τους ειδικούς, προκειμένου να ετοιμάσουν απαντήσεις για ερωτήματα που τυχόν θα τεθούν από το απλό κοινό.

Ολος αυτός ο σχεδιασμός, κανονικά απαιτεί πολύ χρόνο. Το δίκτυο – αράχνη ωστόσο, φροντίζει ώστε ο χρόνος αυτός να είναι ελάχιστος, καθώς χρησιμοποιεί αλγόριθμο ο οποίος «προβλέπει» ερωτήσεις. Καθώς όμως δεν μπορεί από μόνο του να δώσει απαντήσεις που δεν έχει στο λογισμικό του, επεμβαίνουν οι ειδικοί που ανέφερα πιο πάνω, να δώσουν τις κατάλληλες απαντήσεις οι οποίες θα περαστούν μετά στη βάση δεδομένων του bot.

Η προπαγάνδα αυτή, για να μπορέσει να στηθεί και να λειτουργήσει, απαιτεί ένα αρκετά περίπλοκο σύστημα. Εκεί ακριβώς έγκειται κι η επιτυχία του όμως. Είναι τόσο περίπλοκο που ο μέσος νους δυσκολεύεται να πιστέψει ότι μπορεί να υφίσταται. Οσοι γνωρίζουν από τεχνολογία, ξέρουν πολύ καλά ότι το σύστημα υπάρχει και λειτουργεί. Και το χειρότερο είναι ότι λειτουργεί με τέτοιο τρόπο, ώστε η προπαγάνδα να γίνεται πλέον παιχνιδάκι.