Όταν Ευρωπαίοι γυρνούσαν ταινίες για την Άλωση, θαύμαζαν το ελληνικό Βυζάντιο και ευχόντουσαν να πάρει η Ρωσία την Κωνσταντινούπολη
slpress.gr
Υπήρχαν κάποτε διανοούμενοι φιλέλληνες στην τέχνη, στην ποίηση, στη ζωγραφική και στον κινηματογράφο, που θαύμαζαν το Βυζάντιο -αυτά εκατό χρόνια προτού μας καθυβρίσουν ως τεμπέληδες του καφενέ και τζαμπατζήδες και βέβαια πολύ προτού αποκηρύξουμε κι εμείς οι ίδιοι την ελληνικότητα του Βυζαντίου ζουπηγμένοι στον “διεθνισμό” και την επιλεκτική σαλαμοποίηση -για τους μικρούς- της ΕΕ. Η πτώση του Βυζαντίου, μια εξαιρετικά κρίσιμη για όλη την Ευρώπη ήττα, σπάνια μνημονεύεται στον υπόλοιπο κόσμο. Αλλά και στον δικό μας, μνημονεύεται ενοχικά, και πολλοί επιμένουν να αναφέρουν τους αυτοκράτορες ως Ρωμαίους που απλώς μιλούσαν ελληνικά.
Ένας από αυτούς τους φιλέλληνες, ο σπουδαίος για την εποχή του Γάλλος σκηνοθέτης, Λουί Φεϊγιάντ, είναι γνωστός στους κριτικούς του βωβού κινηματογράφου κυρίως για τις κλασικές σειρές “Fantômas” (1914), “Les Vampires” (1915) και “Judex” (1916, “O άνθρωπος με τα μαύρα” στην Ελλάδα). Ήταν ένας καινοτόμος, συναρπαστικός και ευφάνταστος πρωτοπόρος του κινηματογράφου που σκηνοθέτησε ταινίες όλων των ειδών κατά τη διάρκεια της παραγωγικής του καριέρας.
Το έργο “L’Agonie De Byzance” για την πτώση της Πόλης δεν είναι γνωστό σε πολλούς σημερινούς, αλλά το γεγονός ότι ήταν πολυέξοδη ταινία στην παραγωγή της, σημαίνει ότι ο κόσμος ενδιαφερόταν για το θέμα και αναμένονταν σημαντικές εισπράξεις -δεν μπορέσαμε να βρούμε το box office της ταινίας, αλλά είναι βέβαιο ότι οι Γάλλοι τότε ενδιαφέρονταν για την Ελλάδα και το Βυζάντιο.
Αν και γυρίστηκε σε μια πρωτόγονη εποχή για τον βωβό κινηματογράφο, ο Φεϊγιάντ σκηνοθετεί με μεγάλη δεξιοτεχνία. Στις αρχές της δεκαετίας του 1910 του περασμένου αιώνα, οι πιο βασικές τεχνικές κινηματογράφου δεν είχαν αναπτυχθεί και οι περισσότερες βωβές ταινίες γυρίζονταν με στατική κάμερα. Ομως εν προκειμένω, οι τεχνικοί περιορισμοί της εποχής ηττήθηκαν από την φαντασία του χαρισματικού σκηνοθέτη, που αναπαριστά ιστορικές στιγμές με μοναδικό τρόπο και με σκηνικά που άφησαν εποχή.