Παρέμβαση του Φαναρίου για την ανάδειξη νέου Αρχιεπισκόπου στην Κύπρο- Επικρατέστεροι υποψήφιοι οι Μητροπολίτες Λεμεσού, Ταμασού και Μόρφου.

Αγριεύει η ακήρυχτη προεκλογική εκστρατεία για ανάδειξη νέου Αρχιεπισκόπου στην Κύπρο, με Συνοδικούς να βλέπουν παρέμβαση του Οικουμενικού Πατριαρχείου στην όλη διαδικασία, αλλά να σιωπούν για να αποτραπεί ρήξη με το Φανάρι. Πάντως, οι σχέσεις του Αρχιεπισκόπου Χρυσοστόμου με τον Οικουμενικό Πατριάρχη θεωρούνται άριστες, κάτι το οποίο αποδεικνύεται από τη στήριξη του Μακαριοτάτου στον κ. Βαρθολομαίο στο Ουκρανικό, αλλά και από τη δωρεά κτηρίου (το οποίο διέθετε η Αρχιεπισκοπή στις Βρυξέλλες) στο Πατριαρχείο. 

[sc name=”agioreitiko-thymiama” ][/sc]

Οι νέες αναταράξεις προκλήθηκαν από παρέμβαση του κανονολόγου και στενού συνεργάτη του Οικουμενικού Πατριάρχη κ. Αναστάσιου Βαβούσκου, ο οποίος με άρθρο του υποστηρίζει εν πολλοίς, ότι ο νέος Αρχιεπίσκοπος Κύπρου πρέπει να εκλεγεί απευθείας από την Ιερά Σύνοδο, χωρίς τη συμμετοχή του λαού. Ο κ. Βαβούσκος, για να στηρίξει την πιο πάνω θέση του, παραπέμπει στο άρθρο 7 (3) του Καταστατικού χάρτη της Εκκλησίας της Κύπρου.

Ο θεολόγος Θεόδωρος Κυριακού, ο οποίος εντόπισε το σχετικό άρθρο του κ. Βαβούσκου, ανέφερε στον «Φ», πως με βάση την ερμηνεία που δίνει ο εν λόγω κανονολόγος, ο οποίος απηχεί προφανώς και τη θέση του Οικουμενικού Πατριάρχη, αντικανονική δεν είναι μόνο η συμμετοχή του λαού στις εκλογές για ανάδειξη νέου Αρχιεπισκόπου, αλλά και όλων των μελών της Ιεράς Συνόδου, τα οποία εξελέγησαν με τη συμμετοχή και του λαού.

Όπως ανέφερε ο κ. Κυριακού, ο κ. Βαβούσκος θεωρεί πως η Ιερά Σύνοδος μπορεί να ερμηνεύσει και να αλλάξει τον τρόπο εκλογής Αρχιεπισκόπου. Ο κ. Κυριακού υποδεικνύει επίσης, πως ο εν λόγω κανονολόγος λέει πως η Σύνοδος μπορεί να παρέμβει στις περιπτώσεις στις οποίες δεν υπάρχει πρόβλεψη στο Καταστατικό. Ωστόσο, συνεχίζει ο κ. Κυριακού, στην περίπτωση εκλογής αρχιερέων, περιλαμβανομένου και του Αρχιεπισκόπου, στο Καταστατικό υπάρχουν ένδεκα άρθρα (από το άρθρο 19 μέχρι και το άρθρο 30) με ξεκάθαρη αναφορά στον τρόπο εκλογής αρχιερέων με συμμετοχή του λαού. Άρα, η επίκληση του άρθρου 7 είναι ανεδαφική και στηρίζεται στο κενό, προσθέτει.

Ο κ. Κυριακού υποδεικνύει επίσης, πως η χρονική συγκυρία που εγείρεται το συγκεκριμένο θέμα, προφανώς δεν είναι τυχαία, υπό την έννοια ότι γίνεται ενόψει αρχιεπισκοπικών εκλογών στην Κύπρο. Και επειδή ο συγκεκριμένος κανονολόγος περιλαμβάνεται στους στενούς συνεργάτες του Οικουμενικού Πατριάρχη, μπορεί τα όσα υποστηρίζει να εκληφθούν και ως παρέμβαση του ιδίου του Οικουμενικού Πατριαρχείου στα εκκλησιαστικά πράγματα της Κύπρου και ειδικότερα στις αρχιεπισκοπικές εκλογές, επεσήμανε.

Απαντώντας σε σχετική ερώτηση ανάφερε επίσης, πως οι θέσεις Βαβούσκου οδηγούν στην εξουδετέρωση του τριπροσώπου δηλαδή των τριών επικρατεστέρων υποψηφίων που φέρονται να είναι οι Μητροπολίτες Λεμεσού, Ταμασού και Μόρφου. Τυχόν υιοθέτηση της θέσης του κ. Βαβούσκου, συνιστά παράκαμψη του λαού και περιορίζει την εκλογή του νέου Αρχιεπισκόπου (όποτε αυτή ήθελε λάβει χώρα) στα μέλη της Ιεράς Συνόδου, υπέδειξε ο κ. Κυριακού.

Σημειώνεται, πως ανάμεσα σε άλλα, στο άρθρο του κ. Βαβούσκου στον «Αγγελιαφόρο» αναφέρονται και τα εξής: «Aκόμη και αν ήθελε θεωρηθεί, ότι η συμμετοχή του λαϊκού στοιχείου στην εκλογή Μητροπολιτών και του Αρχιεπισκόπου Κύπρου ως μακρά παράδοση συνιστά έθιμο, αυτό ως αντιτιθέμενο προς τους ιερούς κανόνες, δεν θεωρείται έθιμο και συνεπώς δεν λαμβάνεται υπόψιν».

Στο ίδιο άρθρο αναφέρεται επίσης, πως η Σύνοδος μπορεί: «Να κρίνει και να διαπιστώσει, ότι στην συγκεκριμένη περίπτωση, δηλαδή εκλογής Αρχιεπισκόπου, δεν συντρέχει λόγος αδυναμίας εκλογής αυτού – ώστε να απαιτείται η συμμετοχή του λαϊκού στοιχείου στη διαδικασία εκλογής προκειμένου να αρθεί πιθανό αδιέξοδο – και να προχωρήσει η ίδια στην κατάρτιση τριπροσώπου και στην εκλογή Αρχιεπισκόπου».

πηγή