Η καλλιεργηθείσα εντύπωση ότι η έλευση του Biden – εάν τελικώς δεν υπάρξουν εκπλήξεις στις ΗΠΑ – στην Προεδρία των ΗΠΑ στις 20 Ιανουαρίου 2021… θα αλλάξει τους συσχετισμούς δυνάμεων μεταξύ Ελλάδος και Τουρκίας είναι ψευδαίσθηση.
Οι ΗΠΑ ακόμη και εάν επιβάλλουν για τυπικούς λόγους κυρώσεις στην Τουρκία για την χρήση του οπλικού συστήματος S400, στην πράξη για πολλοστή φορά θα κυριαρχήσει το δόγμα Kissinger που αποτελεί την θεμέλιο λίθο εδώ και 40 χρόνια στην αμερικανική εξωτερική πολιτική.
Οι ΗΠΑ θέλουν καλές σχέσεις με την Ελλάδα αλλά η Τουρκία ούσα μεγαλύτερη χώρα και με μεγαλύτερη γεωστρατηγική σημασία θα είναι πάντα σημείο αναφοράς στην περιοχή.
Εάν παρακολουθήσει κανείς με προσοχή την επιχειρηματολογία Macron του Γάλλου Προέδρου ο οποίος συνομίλησε με τον Biden στις ΗΠΑ… διαπίστωσε ότι η Ευρώπη πρέπει να στηριχθεί στις δικές της δυνάμεις και έτσι εξηγείται γιατί τώρα ακόμη περισσότερο ο Macron θέλει την δημιουργία ευρωπαϊκού στρατού.
De Facto επιβολή των τουρκικών θέσεων σε Ελλάδα και Κύπρο
Μέσω της διπλωματίας των Navtex – navtex diplomacy – η Τουρκία έχει επιβληθεί στο Ανατολικό Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο.
Το Oruc Reis το τουρκικό ερευνητικό σκάφος πλέει 28 μίλια νότια της Ρόδου και 32 μίλια βόρεια του Καστελόριζου.
Οι έρευνες συνεχίζονται, ενώ και το Barbaros σταθερά το τελευταίο διάστημα ερευνά κυπριακή θαλάσσια δικαιοδοσία νοτιοδυτικά της Κύπρου.
Η Τουρκία επιβλήθηκε καθώς σχεδόν για 53 ημέρες παραβιάζει την ελληνική θαλάσσια δικαιοδοσία ερευνώντας την περιοχή πέριξ της Ρόδου και του Καστελόριζου.
Το επιχείρημα ότι διεξάγει έρευνες εκτός των χωρικών υδάτων στα 6 ναυτικά μίλια είναι τουλάχιστον φαιδρό, με βάση τις διεθνείς συμβάσεις για το δίκαιο της Θάλασσας του 1982 και τον Χάρτη της Σεβίλλης η περιοχή που ερευνά το Oruc Reis είναι ελληνική θαλάσσια δικαιοδοσία.
Το δε επιχείρημα ότι μόνο εάν ξεκινήσει εξορύξεις παραβιάζει την ελληνική θαλάσσια δικαιοδοσία είναι ακόμη πιο φαιδρό, είναι σαν να λέμε έχουν μπει ξένοι στο οικόπεδο μας και ερευνούν και μόνο όταν αρχίσουν να σκάβουν… θα θεωρήσουμε ότι μας παραβιάζουν την περιουσία.
Η Τουρκία έχει αναβαθμιστεί σε περιφερειακή δύναμη
Οι κινήσεις της Τουρκίας δείχνουν ότι έχει αναβαθμιστεί σε περιφερειακή δύναμη ακολουθώντας μια διπλωματία που δεν είναι μονοδιάστατη.
Π.χ. η Τουρκία αναβαθμίστηκε στην υπόθεση του Nagrono Karabakh όπου ηττήθηκε η Αρμενία και νίκησε το Αζερμπαϊτζάν.
Δεν είναι μόνο τα drones της Τουρκίας που βοήθησαν τους Αζέρους να κερδίσουν τους αρμένιους αλλά και η δήλωση σοκ του Putin του Ρώσου Προέδρου που ανέφερε ότι εδώ και καιρό εξεταζόταν μέρος των εδαφών του Nagorno Karabakh να επιστραφεί στο Αζερμπαϊτζάν.
Άρα ουσιαστικά οι ρώσοι ώθησαν τους Αρμένιους σε μια μάχη όπου είχε προκαθοριστεί εκ των προτέρων το αποτέλεσμα.
Την ίδια στιγμή η Τουρκία επιδιώκει να θέσει σε κίνηση σχέδια για τη δική της «ειρηνευτική» δύναμη που θέλει να αναπτύξει ως εγγυητής διασφαλίζοντας ότι τα κέρδη του Αζερμπαϊτζάν ως μέρος της συμφωνίας θα τηρηθούν.
Νόμιμα και παράνομα προσπαθεί να αποκτήσει ρόλο στην ενέργεια
Εάν αποτιμηθούν οι κινήσεις των Τούρκων στην περιοχή ως προς τα ενεργειακά ζητήματα, εξάγεται το συμπέρασμα ότι προσπαθούν να αποκτήσουν ρόλο ακόμη και εάν παραβιάζουν εθνικές θαλάσσιες δικαιοδοσίες και συμφέροντα άλλων χωρών.
Οι έρευνες τους μερικώς έχουν αποδώσει καθώς ανακάλυψαν στην Μαύρη Θάλασσα 410 δισεκ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου στην Tuna 1 ενώ συνεχίζουν τις έρευνες σε Ρόδο και Κύπρο παραβιάζοντας τις θαλάσσιες δικαιοδοσίες Ελλάδος και Κύπρου.
Την ίδια στιγμή σχεδιάζουν αγωγό μεταφοράς φυσικού αερίου από την κατεχόμενη Βόρεια Κύπρο στην Τουρκία με στόχο να αποδυναμώσουν έως ματαιώσουν τον EastMed τον υποθαλάσσιο αγωγό φυσικού αερίου που θα μεταφέρει το φυσικό αέριο του κοιτάσματος Leviathan από το Ισραήλ μέσω Κύπρου, Ελλάδος και Ιταλίας στην Ευρώπη.
Ο αγωγός EastMed είναι απίθανο να υλοποιηθεί και λόγω κόστους αλλά και λόγω τεχνικών δυσκολιών και βεβαίως χρόνου, θα απαιτηθούν πάνω από 7 χρόνια.
Υποτιμήθηκε ότι η Τουρκία θέλει να γίνει μεγάλη ναυτική δύναμη
Η Τουρκία προσπαθεί να εξελιχθεί σε μεγάλη περιφερειακή ναυτική δύναμη, ενισχύοντας τόσο τον πολεμικό της στόλο όσο και τον εμπορικό.
Η στρατηγική αυτή μπορεί να εμφανίστηκε προκλητικά μέσω της Mavi Vatan αλλά στην πράξη αυτή είναι η νέα στρατηγική της Τουρκίας να γίνει ναυτική δύναμη με ισχυρό πολεμικό στόλο και ισχυρό εμπορικό στόλο.
Βλέπουν το παράδειγμα της Ελλάδος που έχει από τους ισχυρότερους εάν όχι το ισχυρότερο εμπορικό στόλο στον κόσμο και θέλουν να μιμηθούν αυτή την κυριαρχία.
Καθώς το 80% της επιφάνειας της γης καλύπτεται με νερό, το 97% του συνόλου του νερού αποτελείται από θάλασσες και ωκεανούς. Τα τρία τέταρτα του πλανήτη είναι νερό.
Σήμερα ζούμε σε έναν κόσμο όπου το 80% του παγκόσμιου εμπορίου όσον αφορά τον όγκο, το 70% της αξίας, το 60% της μεταφοράς πετρελαίου, το 25% της μεταφοράς φυσικού αερίου πραγματοποιείται μέσω πλωτών οδών.
Η θαλάσσια μεταφορά εξακολουθεί να είναι ο πιο προτιμώμενος τρόπος μεταφοράς στον κόσμο.
Εκτός από αυτά, το 30% του πετρελαίου που παράγεται σήμερα στον κόσμο και το 27% του φυσικού αερίου προέρχεται από τους πυθμένες των θαλασσών.
Θαλάσσια γεωπολιτική
Αυτοκρατορίες που δεν ενδιαφερόταν για τον πολιτισμό του νερού ή δεν έκαναν αρκετές επενδύσεις υπέστησαν μεγάλες απώλειες αναφέρει το Dogu Akdeniz Politik.
To 90% του εξωτερικού εμπορίου της Τουρκίας πραγματοποιείται δια θαλάσσης.
Η εθνική θαλάσσια πολιτική της Τουρκίας μεταβάλλεται, πρέπει να αναπτυχθούν νέα δόγματα και στρατηγικές.
Το νέο δόγμα των τούρκων είναι «να είσαι ασφαλής στο κράτος και δυνατός στην θάλασσα γιατί μόνο έτσι θα έχεις λόγο στον κόσμο»
Η Τουρκία του Erdogan για να έχει λόγο στον κόσμο πρέπει να αποκτήσει ισχυρή ναυτική παρουσία τόσο σε πολεμικό στόλο όσο και σε εμπορικό στόλο.
Η συμφωνία της Λωζάνης πρέπει να διατηρηθεί.
Κατά τη δημιουργία της τουρκικής αρχιτεκτονικής ασφάλειας, είναι σημαντικό να ληφθούν προφυλάξεις απέναντι στις αυξανόμενες επιθετικές και κατασταλτικές πολιτικές των δυτικών χωρών.
Εκτός από το ΝΑΤΟ, θα πρέπει να δημιουργηθούν περιφερειακές και παγκόσμιες θαλάσσιες συμμαχίες.
Η συνεργασία με χώρες όπως η Κίνα, η Ρωσία, η Ιαπωνία, η Αγγλία, η Ιταλία, η Βραζιλία, η Ινδία, η Νότια Κορέα και η Ισπανία στον θαλάσσιο τομέα πρέπει να αυξηθούν και να διαφοροποιηθούν.
Το τρίγωνο Λιβύης-Συρίας-Βόρειας Κύπρου μπορεί να εφαρμοστεί. Και πάλι, μπορεί να συζητηθεί η ιδέα των κοινών ναυτικών βάσεων στο Αζερμπαϊτζάν και την Ουκρανία.
Νέοι νόμοι και κανονισμοί είναι απαραίτητοι ειδικά για τις ακτές μας.
Η εκβιομηχάνιση, η αστικοποίηση και ακόμη και η στρατιωτικοποίηση πρέπει να αντιμετωπιστούν από κοινού.
Η Τουρκία έχει νεαρό στόλο εμπορικών πλοίων και έναν σύγχρονο σχετικά στρατιωτικό στόλο.
Θα πρέπει να εξεταστούν σχέδια για αερομεταφορείς (Αμφίβια πολλαπλών χρήσεων) στη Μαύρη Θάλασσα, τεχνητά νησιά στο Αιγαίο Πέλαγος και στρατιωτικές ναυτικές και αεροπορικές βάσεις στην Ανατολική Μεσόγειο και στο νησί της Κύπρου.
Η ναυτική δύναμη δεν είναι μόνο στρατιωτική δύναμη.
Ο εμπορικός στόλος πρέπει να ανανεωθεί και να εκσυγχρονιστεί. Οι Τούρκοι θέλουν να αυξήσουν τον αριθμό των τουρκικών λιμένων και των πλοιοκτητών.
Το νησί της Κύπρου είναι το αεροπλανοφόρο της Τουρκίας στην περιοχή.
Θέλουν να δημιουργήσουν τεχνητά νησιά στο Αιγαίο
Η Τουρκία πρέπει να λάβει σοβαρά υπόψη την ιδέα της δημιουργίας τεχνητών νησιών.
Τα τεχνητά νησιά μπορούν να κατασκευαστούν στο Αιγαίο και την Μαύρη Θάλασσα για να προωθήσουν την άμυνα αλλά και άλλους τομείς αναφέρουν τα φιλοτουρκικά μέσα ενημέρωσης.
Το αεροδρόμιο Ordu-Giresun έχει ήδη χτιστεί σε ένα τεχνητό νησί. Επιπλέον, το έργο του αεροδρομίου Rize-Artvin πάνω σε τεχνητό νησί εξετάζεται.
Φυσικά, τα τεχνητά νησιά μπορούν να χρησιμοποιηθούν όχι μόνο για στρατιωτικούς σκοπούς αλλά και για τουρισμό, γεωργία, κατασκευές, μεταφορές και πολιτιστικούς τομείς.
Υπάρχουν παραδείγματα τεχνητών νησιών στον κόσμο, στην Ολλανδία έως την Ιαπωνία, από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα έως την Κίνα.