Ο Λίβανος, ο οποίος ήταν σε μια από τις πιο πολυσύχναστες εμπορικές οδούς της Μέσης Ανατολής σε όλη την ιστορία, ήταν πάντα στο επίκεντρο των συγκρούσεων εξουσίας των παγκόσμιων παραγόντων.
Με την καθιέρωση του Ισραήλ ως κράτους στην Παλαιστίνη το 1948 και ειδικά στον Λίβανο, ο οποίος βρίσκεται δίπλα στο Ισραήλ, τα πολιτικά προβλήματα άρχισαν να αυξάνονται εκθετικά αναφέρει το εθνικιστικό τουρκικό site Dogu Akdeniz Politik.
Εξάλλου, οι ξένες επεμβάσεις στη χώρα επιδείνωσαν τα προβλήματα στο Λίβανο και προκάλεσαν εσωτερικές συγκρούσεις.
Οι σχέσεις Τουρκίας-Λιβάνου την τελευταία δεκαετία παρουσίασαν μεγάλη βελτίωση.
Το 2009, υπογράφηκε μια σειρά συμφωνιών μεταξύ των δύο χωρών που καλύπτουν θέματα όπως η υγεία, η γεωργία, η στρατιωτική συνεργασία, οι μεταφορές και η εκπαίδευση.
Από αυτήν την περίοδο, η αίτηση θεώρησης visa μεταξύ των δύο χωρών καταργήθηκε αμοιβαία.
Το 2010, η Τουρκία, η Συρία, Ιορδανία και Λιβάνος, ίδρυσαν το Συμβούλιο Συνεργασίας Κουαρτέτου (We YD) με επίκεντρο το εμπόριο, τις μεταφορές, την ενέργεια, τον πολιτισμό και τον τουρισμό, συμπεριλαμβανομένων των τεσσάρων κύριων τομέων των δραστηριοτήτων οικονομικής ολοκλήρωσης που αποφάσισαν να πραγματοποιήσουν.
Τουρκία και η Χεζμπολάχ στον Λίβανο θέλουν επίσης να δημιουργήσουν ανεξάρτητους και ισχυρούς δεσμούς με τον Λίβανο εκτός Συρίας.
Διαφωνία για τα θαλάσσια σύνορα Λιβάνου – Ισραήλ
Μετά την υπογραφή της ελληνοκυπριακής διοίκησης και τη συμφωνία οριοθέτησης της ΑΟΖ, το κοινοβούλιο της Νότιας Κύπρου εξέδωσε νόμο στις 26 Ιανουαρίου 2007 και κήρυξε 13 άδειες εξερεύνησης πετρελαίου στα νότια του νησιού της Κύπρου, εντός των συνόρων με την Αίγυπτο και τον Λίβανο.
Κηρύσσοντας τα χωρικά του ύδατα ως 12 μίλια το 1983, ο Λίβανος υποστηρίζει αυτήν την παράνομη πρωτοβουλία που αγνοεί την Βόρεια Κύπρο με τη συμφωνία οριοθέτησης που υπογράφηκε με την Ελληνοκυπριακή Διοίκηση το 2007.
Οι περιοχές ΑΟΖ του Λιβάνου συμπίπτουν με τις περιοχές ΑΟΖ του Ισραήλ σε μια περιοχή 9 χλμ.
Υπάρχει μια διαμάχη με το Ισραήλ στους τομείς της ΑΟΖ του Λιβάνου και εντάθηκε σε εξερευνητικές δραστηριότητες.
Ο Λίβανος ισχυρίζεται ότι η εν λόγω περιοχή της ανήκει, σύμφωνα με τα αρχεία του ΟΗΕ από το 1949.
Το Ισραήλ ξεκίνησε εξορύξεις στο δικό του πεδίο.
Οι δύο χώρες έφεραν το πρόβλημα στον ΟΗΕ, αλλά δεν υπάρχει λύση στον ορίζοντα.
Οι ανακαλύψεις ενεργειακών πόρων στην Ανατολική Μεσόγειο φέρνουν τις δύο χώρες σε διαπραγματεύσεις πιο συχνά.
Τέλος, τον Δεκέμβριο του 2017, τα μέρη συναντήθηκαν ξανά υπό την αιγίδα του ΟΗΕ, αλλά δεν βρέθηκε λύση.
Η Ελλάδα και η Ελληνοκυπριακή Διοίκηση της Νότιας Κύπρου κατέβαλαν πολιτικές προσπάθειες για τη δημιουργία ενός τριμερούς μηχανισμού για την αντιμετώπιση της κρίσης και η πρώτη τριμερής συνάντηση μεταξύ της Νότιας Κύπρου της Ελλάδας και του Λιβάνου πραγματοποιήθηκε στη Βηρυτό στις 10 Απριλίου 2019.
Αναφέρθηκε ότι ο σκοπός της συνάντησης ήταν να δημιουργηθεί μια βάση για την ανάπτυξη της συνεργασίας μεταξύ των κρατών στους τομείς του τουρισμού, της εκπαίδευσης, του εμπορίου και της ενέργειας.
Εξερεύνηση φυσικού αερίου στη Μεσόγειο από το Λίβανο
Ο Λίβανος ανέλαβε δράση για να πάρει τη θέση του μεταξύ των χωρών που συμμετέχουν στον αγώνα εξερεύνησης φυσικού αερίου στη Μεσόγειο.
Ωστόσο, ο Λίβανος πρέπει να εξαλείψει πολλά εμπόδια με τη Συρία και το Ισραήλ, συμπεριλαμβανομένου του ζητήματος των χωρικών θαλάσσιων συνόρων.
Το 2011 πραγματοποιήθηκε συμφωνία αγωγού φυσικού αερίου μεταξύ Ιράν και Συρίας.
Κάποιοι ονόμασαν αυτό το έργο το “Shia Pipeline”.
Το έργο αγωγού φυσικού αερίου και πετρελαίου που θα μεταφερθεί από την Ανατολική Μεσόγειο στην Ευρώπη είναι μια γραμμή που θα διασχίσει το Ιράν-Ιράκ-Συρία-Λίβανο.
Ο αγωγός αυτός έφυγε από την ημερήσια διάταξη όταν ξέσπασε πόλεμος στη Συρία το 2011.
Λόγω του κοινοβουλίου και της κυβέρνησης του Λιβάνου, όπου δραστηριοποιείται η Χεζμπολάχ, δεν ήταν δυνατή η επίτευξη συμφωνίας προς το συμφέρον του Ισραήλ.
Ο Λίβανος άρχισε να αναζητά αέριο στα χωρικά του ύδατα το 2013.
Ο Λίβανος, ο οποίος δεν είναι πλούσιος σε πετρέλαιο και φυσικό αέριο, εκπόνησε νόμους για πρώτη φορά σε αυτήν την περίοδο για θέματα όπως η εξερεύνηση, η αδειοδότηση και η φορολογία.
Ο Λίβανος, ο οποίος ξεκίνησε τα έργα το 2017, υπέγραψε σύμβαση με την κοινοπραξία γαλλικών εταιρειών TOTAL, της Ιταλικής ENI και της Ρωσικής Novatek το 2018 για δύο από τα 10 τεμάχια στα χωρικά του ύδατα.
Έχει αναφερθεί ότι το 2020, έχουν ξεκινήσει εργασίες για την αδειοδότηση 5 ακόμη τεμαχίων (1, 2, 5, 8, 10).
Ο Λίβανος έχει μια πολύ σημαντική θέση για τη Μεσόγειο και οι παγκόσμιες δυνάμεις αγωνίζονται για να αποκτήσουν νέα πλεονεκτήματα.
Σε αυτό το πλαίσιο, η Κίνα και η Ρωσία ενδιαφέρονται για τα λιμενικά έργα.
Επίσης η Γαλλία ενδιαφέρεται για το ζήτημα του λιμένα, εκπονούν κοινό σχέδιο με τη Γερμανία και δείχνουν ενδιαφέρον για την ασφάλεια και την ενέργεια.
Η Κίνα ήθελε το λιμάνι της Βηρυτού στο πλαίσιο του θαλάσσιου δικτύου του έργου “One Belt One Road”.
Οι Βρετανοί κινητοποιήθηκαν αφού ο Λίβανος προσκάλεσε την Ρωσία στο λιμάνι το 2018.
Ο Βρετανός Υπουργός Εξωτερικών πήγε στο Λίβανο και είπε “η ασφάλεια της Βρετανίας ξεκινά στο Λίβανο”.
Είναι σημαντικό με ποιο θα συνάψει συμφωνία ο Λίβανος.
Η Κίνα συμφώνησε με το Ισραήλ για το λιμάνι της Χάιφα.
Οι ΗΠΑ αντέδρασαν σε αυτό.
Ο Κινέζος πρέσβης στο Ισραήλ, ο αρχιτέκτονας της συμφωνίας, πέθανε μυστηριωδώς.
Το έργο Haifa της Κίνας έμεινε στο ράφι.
Γι ‘αυτό η Κίνα άρχισε να δίνει μεγαλύτερη προσοχή σε μια συμφωνία για τη λειτουργία του λιμανιού της Βηρυτού.
Φόρουμ φυσικού αερίου της Ανατολικής Μεσογείου και ο Λίβανος
Τον Ιούλιο του 2019, το Ισραήλ, η Αίγυπτος, η Νότια Κύπρος, η Ελλάδα, η Ιορδανία, η Ιταλία και η Παλαιστινιακή Αρχή ίδρυσαν με τη συμμετοχή 7 χωρών Φόρουμ για το φυσικό αέριο χωρίς τον Λίβανο.
Αν και η Ελλάδα προσπάθησε πραγματικά να συμπεριλάβει τον Λίβανο στο Φόρουμ, δεν κατέστη εφικτό καθώς ο Λίβανος δεν μπορούσε να συμμετάσχει σε ένα φόρουμ όπου συμμετείχε το Ισραήλ.
Επιλογές φυσικού αερίου του Λιβάνου
Παρά τις συγκρούσεις στην περιοχή και την αστάθεια στον Λίβανο, η διοίκηση της Βηρυτού στοχεύει να πουλήσει το πλεόνασμα φυσικού αερίου στις παγκόσμιες αγορές μετά την κάλυψη της εγχώριας ζήτησης φυσικού αερίου.
Σε αυτό το πλαίσιο, υπάρχουν τέσσερις επιλογές στο Λίβανο.
-Αραβικός αγωγός φυσικού αερίου,
-LNG (υγροποιημένο φυσικό αέριο)
-Πλωτοί τερματικοί σταθμοί LNG,
-Ένας νέος υποβρύχιος αγωγός από τις ακτές του Λιβάνου που θα συνδεθεί με τη γραμμή East-Med.
Η προβλεπόμενη διαδρομή του έργου υποστηρίζεται επίσης από την ΕΕ που διέρχεται από τα χωρικά ύδατα της Τουρκίας.
Ως εκ τούτου, η τέταρτη και πιο προσιτή επιλογή για τον Λίβανο αναφέρεται ως αέριο της Τουρκίας.
Η στρατηγική σημασία του λιμανιού της Βηρυτού και η έκρηξη
Λόγω της γεωστρατηγικής του θέσης, το λιμάνι της Βηρυτού είναι ένα από τα πιο σημαντικά λιμάνια που συνδέουν την Ιορδανία, τη Σαουδική Αραβία, το Ιράκ και άλλες χώρες του Κόλπου με τη Μεσόγειο.
Το λιμάνι είναι ένα από τα πιο σημαντικά λιμάνια στην ανατολική Μεσόγειο και είναι σχεδόν η πύλη του Λιβάνου στον κόσμο δια θαλάσσης.
Ενώ η Βηρυτός, η πρωτεύουσα του Λιβάνου, συγκλονίστηκε σοβαρά από μια φοβερή έκρηξη, ανακοινώθηκε ότι υπεγράφη συμφωνία μεταξύ Ελλάδας και Αιγύπτου για τον καθορισμό των ορίων των θαλάσσιων δικαιοδοσιών.
Για να μετατρέψει όλη αυτή τη σύγχυση σε ευκαιρία, το Ισραήλ είναι απασχολημένο με κινήσεις που θα προσθέσουν ολόκληρη τη Δυτική Όχθη και την Ανατολική Ιερουσαλήμ στην επικράτειά του.
Σε όλες αυτές τις εντάσεις που κάνουν τη δουλειά του Ισραήλ ευκολότερη, φαίνεται ότι τρεις μη περιφερειακές χώρες δεν διστάζουν να λάβουν μέτρα που θα προκαλέσουν περισσότερο χάος στην Ανατολική η Γαλλία, τα ΗΑΕ και η Ρωσία.
Μετά την έκρηξη στη Βηρυτό, ο πρώτος ξένος ηγέτης που επισκέφτηκε την πόλη ήταν ο Γάλλος πρόεδρος Macron.
Με αυτήν την ταχεία αντίδραση, υπογραμμίζει τη φιλόδοξη δέσμευση του Παρισιού στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου. Δείχνει ότι η Γαλλία θα συνεχίσει να συμμετέχει στη διαμόρφωση της περιφερειακής πολιτικής.
Η Βηρυτός αναφέρει ότι η παρουσία πολέμου στην ανατολική Αφού ο τούρκος αντιπρόεδρος Fuat Oktay ανακοίνωσε ότι το λιμάνι Mersin θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για αποθήκευση και εκτελωνισμό μέχρι την ολοκλήρωση των δραστηριοτήτων επισκευής που σχετίζονται με το λιμάνι που καταστράφηκε από την έκρηξη στη Βηρυτό, τα μάτια στράφηκαν στο Διεθνές Λιμάνι Mersin (MIP).
Αναφέρθηκε ότι το λιμάνι της τουρκικής Περιφέρειας έχει την ικανότητα να ανταποκρίνεται στον φόρτο του λιμανιού της Βηρυτού.
Η Mersin είναι το σημαντικότερο λιμάνι της Ανατολικής Μεσογείου, έχει την πιο σύγχρονη λιμενική υποδομή, είναι ένα λιμάνι κόμβος. Το λιμάνι της Mersin δεν είναι μόνο ο πιο αποτελεσματικός προορισμός για όλα τα είδη διατροφής και ιατρικής βοήθειας στον Λίβανο, αλλά και υλικοτεχνικής υποστήριξης του Λιβάνου.
Οι κινήσεις πρέπει να γίνουν από την Τουρκία
Εκτιμάται ότι ο Λίβανος έχει 700-800 δισεκατομμυρίων κυβικά μέτρα φυσικού αερίου.
Η ύπαρξη των τριών τρυπανιών βαθέων υδάτων της Τουρκίας θα ήταν βάση συνεργασίας με τον Λίβανο, όπως υποστηρίζουν οι Τούρκοι.
Αυτή η συνεργασία παρέχει ένα μεγάλο πλεονέκτημα.
Θα μπορούσαν να υπάρξουν αμοιβαίες κινήσεις με το Ισραήλ και την Αίγυπτο, χωρίς να θιγούν τα συμφέροντα της Τουρκίας, εάν αναπτυχθούν με ισορροπημένο τρόπο
Είναι νομικά εφικτή η θαλάσσια συμφωνία μεταξύ Τουρκίας και Λιβάνου;
Η Τουρκία βλέπει επιτάχυνση μεταξύ της οικονομικής συνεργασίας Λιβάνου-Συρίας-Τουρκίας- Βόρειας Κύπρου μέσω των Αμμοχώστου Antakya Beirut-Latakia.
Θα πρέπει να ενισχυθούν οι εμπορικές σχέσεις με την Βόρεια Κύπρο
Το φυσικό αέριο λεκάνης της Συρίας και του Λιβάνου εάν συνδυαστεί με την Τουρκία και Βόρεια Κύπρο θα μπορούσε να παρουσιαστεί στην «κοινή αγορά» ως ενιαίο.
Ο Λίβανος, ο οποίος είναι αδύναμος λόγω εσωτερικής αναταραχής και της εύθραυστης πολιτικής δομής του, προσπαθεί να αποτρέψει το Ισραήλ από το ν α αποκτήσει προβάδισμα στην περιοχή και προσπαθεί να δράσει σε συνεργασία με άλλες χώρες ώστε να προστατεύσει τα συμφέροντά του.
Ο Λίβανος και η Τουρκία, όπως φαίνεται στο πλαίσιο των ενεργειακών επιλογών, θα αποφέρουν πλεονεκτήματα και στις δύο χώρες.
Θα ήταν χρήσιμη η συνθήκη με την Τουρκία κατά των εξωτερικών απειλών.
Η έκρηξη στο Λιμάνι της Βηρυτού και η βοήθεια της Τουρκίας, αποτέλεσε ένα βήμα για τη βελτίωση των σχέσεων με τον Λίβανο. Και οι δύο χώρες είναι πιθανό να επωφεληθούν από την συνθήκη στα θαλάσσια σύνορα εάν τελικώς υπάρξει.
www.bankingnews.gr