Το “time-banking” ανθίζει στην Ελβετία, φέρνοντας μια νέα διάσταση στις συναλλαγές, που (για άλλη μια φορά εντελώς τυχαία) μόνο σε ταινίες επιστημονικής φαντασίας έχουμε δει.
Ο τρόπος λειτουργίας είναι ο εξής:
Αυτή η υπηρεσία μπορεί να είναι οτιδήποτε απαιτεί χρόνο, όπως υπηρεσίες πληροφορικής, συμβουλευτικές υπηρεσίες, παιδική φροντίδα, κομμωτική, κηπουρική, κατασκευές, φροντιστήρια ή οποιαδήποτε άλλη χρονοβόρα δραστηριότητα. Ο χρόνος που αφιερώνεται για την παροχή της υπηρεσίας καταγράφεται σε τράπεζα χρόνου. Οι μονάδες που βασίζονται στον χρόνο συσσωρεύονται στην τράπεζα χρόνου και μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την αγορά υπηρεσιών βάσει χρόνου από άλλα άτομα όταν χρειάζεται.
Μάλιστα διαφημίζετε και σαν ένας καλός τρόπος να ανοίξετε τον κοινωνικό σας κύκλο και να κάνετε νέους φίλους.
Ας προχωρήσουμε τώρα σε κάτι ακόμα ποιο ενδιαφέρον.
Η τράπεζα χρόνου ως συνταξιοδοτικό πρόγραμμα
Τα τελευταία χρόνια, οι ελβετικές πρωτοβουλίες τραπεζικής ώρας έχουν πειραματιστεί με την ιδέα της χρήσης της τραπεζικής χρόνου ως μέρος ενός συνταξιοδοτικού προγράμματος. Η ιδέα πίσω από αυτά τα πειράματα είναι ότι οι νέοι και ικανοί ενήλικες που παρέχουν φροντίδα σε ηλικιωμένους μπορούν να δαπανήσουν τον χρόνο που αφιερώνουν και στη συνέχεια να ανταλλάσσουν αυτόν τον χρόνο για φροντίδα όταν είναι ηλικιωμένοι.
Επί του παρόντος, μόνο μία τράπεζα χρόνου συνταξιοδότησης – η Zeitvorsorge St. Gallen – λειτουργεί στην Ελβετία. Δίνει σε ενήλικες ηλικίας 50 ετών και άνω την ευκαιρία να παρέχουν βοήθεια και παρέα σε ηλικιωμένους και να λαμβάνουν πιστώσεις χρόνου για παρόμοιες υπηρεσίες στην τρίτη ηλικία τους.
Βέβαια, από επενδυτικής άποψης αναφέρεται ότι:
Αξίζει να ληφθεί υπόψη ότι τα σχετικά χρονικά διαστήματα και η ταχύτητα με την οποία αλλάζει η κοινωνία καθιστούν τα χρονικά τραπεζικά συνταξιοδοτικά προγράμματα μια μάλλον επικίνδυνη πρόταση για νέους ενήλικες που ενδιαφέρονται σοβαρά να λάβουν περίθαλψη σε μεγάλη ηλικία.
Το ελβετικό “time-banking” προβάλλεται και από το Worl Economic Forum σαν σύστημα συνταξιοδότησης , με έντονο συναισθηματικό marketing και για μια ακόμα φορά γίνετε εμφανές, πως από δω και στο εξής, θα βλέπουμε όλο και πιο ευφάνταστους τρόπους για συναλλαγές με χρήμα που δεν είναι χειροπιαστό.