Έξι στους 10 «μόλις τα βγάζουν πέρα» και κόβουν έξοδα – Πάνω από 8 στους 10 θεωρούν απίθανη την αποταμίευση

Έξι στους δέκα προβλέπουν άνοδο των τιμών στην αγορά – Αποκαλυπτικά τα στοιχεία της έκθεσης του ΙΟΒΕ

Ακρίβεια, υψηλό κόστος ζωής αλλά και φυσικές καταστροφές ρίχνουν τη ψυχολογία των ελλήνων καταναλωτών οι οποίοι εμφανίζονται ως οι περισσότερο απαισιόδοξοι στην Ε.Ε. Το ΙΟΒΕ καταγράφει βουτιά στην καταναλωτική εμπιστοσύνη τον Σεπτέμβριο καθώς ο συγκεκριμένος δείκτης διαμορφώθηκε στις -45,0 μονάδες από -28,6 μονάδες τον Ιούλιο, συμβάλλοντας και στην πτώση του οικονομικού κλίματος στις 108,0 μονάδες από 111,1 μονάδες τον Ιούλιο.

Σύμφωνα με την έκθεση του ΙΟΒΕ για το οικονομικό κλίμα, η λήξη της τουριστικής περιόδου, οι συνεχείς ανατιμήσεις και το υψηλό κόστος ζωής, καθώς και οι φυσικές καταστροφές με τις ανυπολόγιστες ζημιές που έλαβαν χώρα το τελευταίο διάστημα επέδρασαν καταλυτικά στις προσδοκίες των ελλήνων καταναλωτών. Σχεδόν 6 στους 10 καταναλωτές δηλώνουν ότι «μόλις τα βγάζουν πέρα» και θα «κόψουν» δαπάνες ενώ πάνω από 8 στους 10 δεν θεωρεί πιθανή την αποταμίευση στο επόμενο 12μηνο ενώ αυξάνονται τα νοικοκυριά που «τρώνε από τα έτοιμα».

Η έρευνα έδειξε
  1. Αισθητή επιδείνωση στις εκτιμήσεις των καταναλωτών για την οικονομική κατάσταση των νοικοκυριών τους τελευταίους 12 μήνες. Το 66% (από 55%) των νοικοκυριών εκτίμησε ελαφρά ή αισθητή επιδείνωση της οικονομικής του κατάστασης, ενώ μόλις το 3% θεωρεί πως επήλθε μικρή βελτίωση.
  2. Περισσότερο απαισιόδοξες προβλέψεις για την οικονομική κατάσταση των νοικοκυριών. Το 60% (από 37%) των νοικοκυριών αναμένει ελαφρά ή αισθητή επιδείνωση της οικονομικής του κατάστασης τους προσεχείς 12 μήνες, ενώ το 5% (από 18%) προβλέπει μικρή βελτίωση.
  3. Περισσότερο απαισιόδοξες και οι προβλέψεις για την οικονομική κατάσταση της χώρας. Το 64% (από 42%) των καταναλωτών προέβλεψε ελαφρά ή αισθητή επιδείνωση της οικονομικής κατάστασης της χώρας, έναντι του 21%, το οποίο αναμένει σταθερότητα.
  4. Μικρή υποχώρηση στην πρόθεση για σημαντικές αγορές τους προσεχείς 12 μήνες (επίπλων, ηλεκτρικών συσκευών κ.λπ.). Το 59% (από 53%) των καταναλωτών προέβλεψε ότι θα προβεί σε λιγότερες ή πολύ λιγότερες δαπάνες, ενώ το 5% (από 6%) αναμένει το αντίθετο.
  5. Μικρή εξασθένηση της πρόθεσης για αποταμίευση. Το 84% των νοικοκυριών δεν θεωρεί πιθανή την αποταμίευση στο επόμενο 12μηνο, ενώ το 16% τη θεωρεί πιθανή ή πολύ πιθανή.
  6. Έντονη επιδείνωση στις προβλέψεις για την ανεργία. Το ποσοστό των νοικοκυριών που προέβλεψε μικρή ή αισθητή άνοδο της ανεργίας ενισχύθηκε στο 40% (από 29%), με το 18% των ερωτηθέντων να αναμένει εκ νέου ελαφρά μείωσή της.
  7. Κλιμάκωση των προβλέψεων για άνοδο των τιμών τους προσεχείς 12 μήνες. Το 60% (από 45%) των νοικοκυριών προέβλεψε άνοδο τιμών με τον ίδιο ή ταχύτερο ρυθμό και το 10% (από 21%) αναμένει σταθερότητα.
  8. Ενίσχυση του ποσοστού που «αντλεί από τις αποταμιεύσεις του». Σχετικά με τις εκτιμήσεις για την τρέχουσα οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού, το ποσοστό των καταναλωτών που δηλώνει ότι «μόλις τα βγάζει πέρα» διαμορφώθηκε στο 57%, ενώ στο 14% από 10% ενισχύθηκε το ποσοστό όσων αναφέρουν ότι αντλούν από τις αποταμιεύσεις τους. Οι καταναλωτές που δήλωσαν ότι αποταμιεύουν λίγο ή πολύ αποτελούν το 20% του συνόλου, ενώ το ποσοστό όσων δήλωσαν ότι «έχουν χρεωθεί» διαμορφώθηκε στο 9%.
  9. Ενίσχυση του ποσοστού των νοικοκυριών που είναι αβέβαια για τη μελλοντική οικονομική κατάστασή τους. Στο ερώτημα το οποίο αξιολογεί τον βαθμό αβεβαιότητας των νοικοκυριών ως προς τις μελλοντικές οικονομικές εξελίξεις, το 52% έκρινε τον Σεπτέμβριο ότι η οικονομική κατάστασή του μπορεί να προβλεφθεί δύσκολα ή σχετικά δύσκολα, ήπια υψηλότερα από τον προηγούμενο μήνα που διαμορφώθηκε στο 50%.

πηγή