Για τους Ευρωπαίους κατασκευαστές η κινέζικη απειλή που υλοποιείται και με την εισαγωγή καινούργιων μοντέλων από την ασιατική χώρα, είναι μάλλον περισσότερο πραγματική παρά θεωρητική.
Επανεκκίνηση εντός και εκτός εισαγωγικών φέρνει μαζί του ο εξηλεκτρισμός των τεσσάρων τροχών ανακατεύοντας την τράπουλα της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας με μεγάλο από ό,τι φαίνεται κερδισμένο την Κίνα.
Μέσα σε μικρό σχετικά χρονικό διάστημα οι Κινέζοι κατασκευαστές κατάφεραν να βάλουν δύσκολα σε όλους τους υπόλοιπους, με τα νούμερα παραγωγής και τα μοντέλα που παρουσιάζουν, τα οποία απέχουν έτη φωτός έναντι των συμβατικών που βλέπαμε από τη δεύτερη ισχυρότερη οικονομία του πλανήτη.
Ακόμη πιο σημαντικά οι Κινέζοι κατασκευαστές πρωτοστατούν και σε σημαντικούς τεχνολογικούς τομείς σε αυτή τη νέα εποχή του αυτοκινήτου, όπως είναι η εξέλιξη και παραγωγή των μπαταριών αλλά και του λογισμικού που θα παίζει όλο και σημαντικότερο ρόλο για το αυτοκίνητο στο μέλλον.
Την πίεση της κινέζικης «λαίλαπας» που δείχνει ικανή να αλλάξει για τα καλά τις παγκόσμιες ισορροπίες βιώνουν φυσικά και οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές. Ένα από τους σημαντικότερους λόγους γι’ αυτό είναι ότι έμειναν για περισσότερο καιρό από όσο χρειαζόταν προσηλωμένοι -και επενδυτικά- σε εκείνο που τους διαχώριζε ξεκάθαρα σε σχέση με τους Κινέζους: στην αδιαμφισβήτητη υπεροχή τους στα συμβατικά αυτοκίνητα και τους κινητήρες εσωτερικής καύσης.
Από την άλλη οι Κινέζοι, έχοντας εμβαθύνει σημαντικά στην εξέλιξη ηλεκτρονικών ειδών τα τελευταία χρόνια (π.χ. smartphones), είχαν ήδη στα χέρια τους τα περισσότερα σημαντικά «εργαλεία» που θα μπορούσαν να αξιοποιήσουν και στους τέσσερεις τροχούς που κινούνται αμιγώς ηλεκτρικά: ηλεκτρονικά κυκλώματα, μπαταρίες και λογισμικό. Τώρα η απειλή γίνεται ακόμη πιο πραγματική με την εισαγωγή των νέων ηλεκτρικών μοντέλων από την Κίνα επί ευρωπαϊκού εδάφους.
Στην πλειοψηφία τους τα νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα των Κινέζων κατασκευαστών, σε επίπεδο προδιαγραφών και επιδόσεων τουλάχιστον, δεν έχουν να ζηλέψουν κάτι από τα αντίστοιχα ευρωπαϊκά. Την ίδια στιγμή «φέρνουν» μαζί τους και το αδιαμφισβήτητο ατού της χαμηλότερης τιμής, ένα ατού που μεγεθύνεται αυτή τη δύσκολη οικονομική περίοδο για τις Ευρωπαίους πολίτες.
Εκτός από τους Κινέζους κατασκευαστές, οι Ευρωπαίοι έχουν να αντιμετωπίσουν και ένα που δεν είναι άλλο από τη… λογική. Γιατί να πληρώσει κάποιος περισσότερα για ένα προϊόν όταν μπορεί να αποκτήσει κάποιο άλλο με αντίστοιχες προδιαγραφές σε σημαντικά χαμηλότερη τιμή;
Και αν όλα τα παραπάνω θα μπορούσαν να είναι απλά μια προσωπική άποψη, αποκτούν ιδιαίτερο βάρος όταν σε αυτά συμφωνεί σε γενικές γραμμές ο Augustin Friedel, ανώτερος διευθυντής της συμβουλευτικής εταιρείας στον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας και των μεταφορών Mieschke Hofmann und Partner (MHP), θυγατρικής της Porsche.
Ο Friedel που βάζει στο παιχνίδι και τους Αμερικάνους, ελέω Tesla και όχι μόνο, παραχώρησε σχετική συνέντευξη στο γερμανικό Auto Moto und Sport. Σε αυτή αναφέρει μεταξύ άλλων ότι τα κινέζικα αυτοκίνητα που εισάγονται αυτή τη στιγμή στην Ευρώπη δεν έχουν καμία σχέση με τα μοντέλα προ 10-15 ετών και δεν διαφέρουν πλέον από τα μοντέλα που παράγουν κολοσσοί όπως το VW Group σε τομείς όπως η ποιότητα και η σχεδίαση.
Εκεί μάλιστα που οι Κινέζοι, σύμφωνα με τον Friedel έχουν ξεκάθαρο πλεονέκτημα είναι στον τομέα του λογισμικού, το οποίο στο μέλλον θα παίξει και τον μεγαλύτερο ρόλο στη διαφοροποίηση των αυτοκινήτων, όταν οι παραδοσιακοί κατασκευαστές δίνουν τη μεγαλύτερη έμφαση στο hardware.
Ο Γερμανός αναγνωρίζει πως οι Κινέζοι κατασκευαστές (μια μερίδα από αυτούς) έχουν ένα σχετικό προβάδισμα στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα της τάξης των δύο-τριών ετών έναντι των Ευρωπαίων λόγω των σημαντικών επενδύσεων που έχουν κάνει ειδικά στον τομέα του λογισμικού και σε επίπεδο ανθρώπινου δυναμικού.
Ωστόσο ο Friedel θεωρεί ότι οι Ευρωπαίοι μπορούν (και οφείλουν) να αντεπιτεθούν με την ψαλίδα να κλείνει τα επόμενα χρόνια -και σε επίπεδο τιμής-, όταν και θα εστιάσουν περισσότερο στα αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα.
Απαραίτητες για να μπει η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία στον σωστό δρόμο είναι οι επενδύσεις και σε έμψυχο δυναμικό δυναμικό, επενδύσεις που θα χρειαστούν για την εξέλιξη μικροτσίπ και λογισμικού καθώς η Ευρώπη υστερεί σημαντικά σε αριθμό εταιρειών τεχνολογίας σε σχέση με την Κίνα και της ΗΠΑ, οι οποίες έχουν και διαφορετική κουλτούρα λαμβάνοντας περισσότερα επιχειρηματικά ρίσκα.
Πηγή