Μας το διδάσκει ο Άγιος Ησύχιος ο Πρεσβύτερος, που μας εξηγεί και περιγράφει την διαδικασία:
Πρώτα-πρώτα υπάρχει η προσβολή (επίθεσις) της κακής σκέψεως. Δεύτερον ο συνδυασμός, όταν δηλαδή ανακατεύονται οι δικοί μας λογισμοί με τους δαιμονικούς ,που μας επιτίθονται.
[sc name=”agioreitiko-thymiama” ][/sc]
Τρίτον είναι η συγκατάθεση, όταν οι λογισμοί μας συσκέπτονται με τους δαιμονικούς λογισμούς, να για να διαπράξουν το κακό. Τέταρτον είναι η αισθητή πράξη, δηλαδή η αμαρτία. Αν λοιπόν ο νους προσέχει με νηψι (εσωτερική προσοχή) και με την αντίρρησή (διαφωνία, απόκρουση) και την επίκληση του Κυρίου Ιησού, φυγαδεύει την προσβολή μόλις αναφανεί, τότε τα επόμενα στάδια (συνδυασμός ,συγκατάθεσης, αμαρτία) μένουν αργά.
Ο πονηρός δαίμονας, επειδή είναι ασώματος νους, δεν μπορεί διαφορετικά να πλανησει τις ψυχές, παρά με την φαντασία και τους λογισμούς. Τέσσερα τα στάδια της αμαρτίας και τρία τα όπλα καταπολεμησεως της. Οι δαίμονες μας πολεμούν συνεχώς, άς τους πολεμούμε κι’ εμείς συνεχώς. Με τη νήψη, την αντίρρηση, και την προσευχή (επίκλησις του Κυρίου Ιησού). Αυτή την τακτική ακολούθησαν και οι Άγιοι. Ας την δοκιμάσουμε κι’ εμείς. Αμέσως, τώρα, χωρίς αναβολή.