Με βάση σοβαρές ενδείξεις, την στάση ΗΠΑ και Γερμανίας και την επιχειρηματολογία Τουρκίας και Ελλάδος, εξάγονται ορισμένα συμπεράσματα
Οι κινήσεις του αμερικανικού και γερμανικού παράγοντα μεταξύ Ελλάδος και Τουρκίας χρήζουν μεγάλης προσοχής καθώς υποκρύπτουν προσχεδιασμένη κατεύθυνση… για την εξέλιξη των διαπραγματεύσεων μεταξύ των δύο χωρών.
Φαίνεται ότι από τις αναφορές της αμερικανικής πρεσβείας στην Άγκυρα την πρωτεύουσα της Τουρκίας, ότι δεν έχει νομική βαρύτητα ο Χάρτης της Σεβίλλης που καθορίζει, θαλάσσιες δικαιοδοσίες, Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη και υφαλοκρηπίδα υποδηλώνει ότι στρώνουν το έδαφος για την ΑΟΖ του Καστελόριζου.
Ταυτόχρονα η Γερμανία θεωρεί ότι θα μπορούσε να εξεταστεί το ζήτημα της αποστρατικοποιημένης ζώνης στα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου, όλα αυτά δείχνουν ότι ο διάλογος που ξεκινάει μεταξύ Ελλάδος και Τουρκίας, ενέχει ρίσκο και θα ασκηθεί πίεση τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Τουρκία…
Το bankingnews εδώ και πολύ καιρό σκοπίμως αναδεικνύει την τουρκική επιχειρηματολογία για ένα και μόνο σκοπό να γνωρίζουν οι αναγνώστες μας τι ζητούν οι τούρκοι, έχουν νομικά ερείσματα ή απλά οι διεκδικήσεις των τούρκων είναι εξωπραγματικές και νομικά αστήρικτες;
Τι πρόκειται να συμβεί;
Με βάση σοβαρές ενδείξεις, την στάση ΗΠΑ και Γερμανίας και την επιχειρηματολογία Τουρκίας και Ελλάδος, εξάγονται τα εξής συμπεράσματα
Α)Η Ελλάδα πιθανότατα θα παραχωρήσει το 50% της ΑΟΖ του Καστελόριζου που σημαίνει 20 χιλιάδες τετραγωνικά χιλιόμετρα θάλασσας στην Τουρκία που θα ενωθεί με την ΑΟΖ της Δυτικής Τουρκίας που φθάνει έως την Αττάλεια.
Πιθανότατα η Τουρκία θα αποκτήσει πρόσβαση νότια του Καστελόριζου έως τις παρυφές της Αιγυπτιακής Θαλάσσιας Δικαιοδοσίας.
Β)Η Τουρκία θα εγκαταλείψει τις αξιώσει τις για τα νησιά EGEAYDAAK δηλαδή τα νησιά που μεταφέρθηκαν στην Ελλάδα εκτός Διεθνών Συνθηκών.
Οι γκρίζες ζώνες θα εγκαταλειφθούν από την Τουρκία, θέμα που άνοιξε με την υπόθεση των Ιμίων.
Γ)Για το ζήτημα της αποστρατιωτικοποίησης των νησιών ίσως υπάρξουν αμοιβαίες υποχωρήσεις τόσο στο Ανατολικό Αιγαίο όσο και στην 4η στρατιά της Τουρκίας στην Σμύρνη.
Δ)Θα οριοθετηθεί με πολύ πιο σαφή τρόπο η υφαλοκρηπίδα που νοείται το μέρος του βυθού που ξεκινάει π.χ. από την ηπειρωτική ξηρά και εκτείνεται έως και 200 ναυτικά μίλια, αντιστοίχως και για τις νησιωτικές υφαλοκρηπίδες.
Ε)Θα καθοριστεί το FIR Αθηνών – Κωνσταντινούπολης αν και είναι δύσκολο να κάνει πίσω η Ελλάδα στα 10 ναυτικά μίλια εναέριου χώρου.
Να σημειωθεί ότι η Ελλάδα έχει στο Ανατολικό Αιγαίο χωρικά ύδατα 6 ναυτικών μιλίων και 10 ναυτικών μιλίων εναέριο χώρο.
Στ)Τα χωρικά ύδατα στα 6 ναυτικά μίλια θα κλειδώσουν και η Ελλάδα και η Τουρκία θα αποδεχθούν ότι δε θα προβούν σε καμία ενέργεια χωρίς να έχει προηγηθεί διαπραγμάτευση με την άλλη πλευρά.
Αν και το πιθανότερο σενάριο είναι να αποδεχθούν ότι τα 6 ναυτικά μίλια χωρικά ύδατα είναι τετελεσμένο γεγονός.
Η Ελλάδα είναι αδιανόητο να επιστρέψει στα 3 ναυτικά μίλια που ορίζει η Συνθήκη της Λωζάνης.
Ζ)Στο πλαίσιο καλής γειτονίας η Ελλάδα και η Τουρκία πιθανότατα θα εγκαταλείψουν τις ΑΟΖ με την Αίγυπτο και την Λιβύη που ήταν αφορμή να ενταθούν και κλιμακωθούν οι σχέσεις των δύο χωρών.
Όλα αυτά θα μπορούσαν να αποτελέσουν ένα πλαίσιο συμφωνίας Ελλάδος και Τουρκίας υπό την αίρεση ότι η Ελλάδα κάνει αυτές τις παραχωρήσεις και η Τουρκία εγκαταλείψει οριστικά τις απαράδεκτες απαιτήσεις και αξιώσεις της.
Εάν αυτό δεν καταστεί εφικτό, τότε η προσφυγή στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης θα είναι μονόδρομος που θα πάρει χρόνια… για το τελικό αποτέλεσμα 4-5 έτη απαιτούνται με αμφίβολα αποτελέσματα και για τις δύο χώρες.
Στο μεσοδιάστημα η ένταση θα μαίνεται…
Οι τούρκοι διεκδικούν
1)Την ΑΟΖ του Καστελόριζου αναφέρουν ότι ένα νησί με 10,5 τετραγωνικά χιλιόμετρα που απέχει 2,02 χιλιόμετρα από την ηπειρωτική Τουρκία και 580 χιλιόμετρα ή 313 ναυτικά μίλια από την ηπειρωτική Ελλάδα δεν μπορεί να διαθέτει Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη 40,5 χιλιάδων τετραγωνικών χιλιομέτρων.
Την ίδια στιγμή μερίδα των Τούρκων θεωρεί ότι τα νησιά έχουν ΑΟΖ – όπως αναφέρεται και στην σύμβαση για το Δίκαιο της Θάλασσας του 1982 που η Τουρκία δεν έχει αποδεχθεί – αλλά όσα νησιά συμπεριλαμβάνονται στην ηπειρωτική ΑΟΖ των 200 ναυτικών μιλίων δεν μπορούν να έχουν επιπρόσθετη ΑΟΖ.
Π.χ. 200 ναυτικά μίλια της ηπειρωτικής ΑΟΖ και άλλα 200 ναυτικά μίλια της νησιωτικής ΑΟΖ δημιουργούν μια θαλάσσια δικαιοδοσία δυσανάλογα μεγάλη.
Το επιχείρημα αυτό των τούρκων φάσκει και αντιφάσκει καθώς το Καστελόριζο απέχει 313 ναυτικά μίλια από την ηπειρωτική Ελλάδα, οπότε δικαιούται να έχει ΑΟΖ.
2) Νησιά, νησίδες και βραχονησίδες (EGEAYDAAK) των οποίων η κυριαρχία δεν έχει μεταφερθεί στην Ελλάδα με συμφωνίες
Αναφέρονται οι τούρκοι στα νησιά που απέκτησε η Ελλάδα κυρίως από την Ιταλία.
3)Το πλάτος των χωρικών υδάτων.
Η Ελλάδα έχει στο Ανατολικό Αιγαίο αυξήσει τα χωρικά ύδατα στα 6 ναυτικά μίλια.
Η Τουρκία θεωρεί ότι πρέπει να επιστρέψει στο καθεστώς των 3 ναυτικών μιλίων που ορίζει η συνθήκη της Λωζάνης.
Η Ελλάδα στηρίχθηκε στην Σύμβαση για το Δίκαιο της Θάλασσας ή Σύμβαση του Montego Bay πόλη της Τζαμάικα του 1982, που τις επιτρέπει να αυξήσει τα χωρικά ύδατα στα 6 ναυτικά μίλια, ωστόσο ορίζει ότι απαιτείται διαπραγμάτευση με την άλλη πλευρά όταν τα σύνορα είναι πολύ κοντά.
4)Οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας που εντάσσεται στο πλαίσιο της θαλάσσιας δικαιοδοσίας.
5)Αξιώσεις για τα 10 μίλια εναέριου χώρου που υπερβαίνουν τα 6 ναυτικά μίλια χωρικών υδάτων της Ελλάδας και της γραμμής FIR Κωνσταντινούπολης-Αθηνών.
6)Παραβίαση του καθεστώτος νησιών ως αποστρατικοποιημένη ζώνη.
7)Θέτουν θέμα μειονότητας στην Θράκη