Το ρωσικό Su 57 γίνεται ένα …αθόρυβο τέρας – Εξοπλίζεται με κινητήρα που του δίνει υπερηχητικές ταχύτητες, χωρίς να αφήνει ίχνος

Ο κινητήρας με δυνατότητα υπερ- cruise μπορεί να μεταφέρει το αεροσκάφος σε υπερηχητικές ταχύτητες χωρίς να εμπλέκεται ο μετακαυστήρας, μειώνοντας έτσι το θερμικό ίχνος

Όλα τα μελλοντικά μαχητικά Su-57 που θα παραδοθούν στη Ρωσική Πολεμική Αεροπορία από την United Aircraft Corporation (UAC) θα τροφοδοτούνται από τον προηγμένο και ισχυρότερο κινητήρα Stage 2, που έχει την ονομασία Izdeliye 30.
Ο κινητήρας με δυνατότητα υπερ- cruise μπορεί να μεταφέρει το αεροσκάφος σε υπερηχητικές ταχύτητες χωρίς να εμπλέκεται ο μετακαυστήρας, μειώνοντας έτσι το θερμικό ίχνος, βελτιώνοντας την απόδοση καυσίμου αλλά και την ώθηση ενώ μειώνει το κόστος συντήρησης.
Το Su-57 πετά με τον κινητήρα NPO Saturn Product 117, που προέρχεται από τους στροβιλοανεμιστήρες AL-41F-1S.
Ο νέος κινητήρας, ο turbofan AL-51F-1, τοποθετεί το Su-57 σταθερά στην κατηγορία του αεροσκάφους 5ης γενιάς.
Οι Ρώσοι αξιωματούχοι επιμένουν ότι ακόμη και με τον προηγούμενο κινητήρα, το Su-57 ήταν κάτι παραπάνω από ικανό και πληρούσε όλα τα κριτήρια απόδοσης.

Ενισχυμένο με AI

Το S-57 χρησιμοποιήθηκε στον συνεχιζόμενο πόλεμο της Ουκρανίας για την καταστροφή ουκρανικών ραντάρ ενώ ορισμένες παρτίδες του στόλου ενισχύθηκαν επίσης με τεχνητή νοημοσύνη (AI), η οποία επέτρεψε την επαφή των πιλότων, τις επικοινωνίες και τις τεχνολογίες διαχείρισης συστημάτων αεροσκαφών.
Η ανακοίνωση του νέου κινητήρα σηματοδοτεί ένα ακόμη βήμα στη σταθερή λειτουργία του αεροσκάφους.
Σύμφωνα με το TASS, το οποίο επικαλείται «δύο υψηλόβαθμες πηγές», όλα τα Su-57 που μεταφέρθηκαν στις Ρωσικές Αεροδιαστημικές Δυνάμεις (VKS) το 2024 θα λάβουν κινητήρες Stage 2.
«Ο κινητήρας stage 2 έχει δοκιμαστεί και είναι έτοιμος για λειτουργία», ανέφεραν οι πηγές.
Αυτός ο κινητήρας θα εγκατασταθεί στην επόμενη παρτίδα των Su-57 που θα παραδοθούν στη ρωσική πολεμική αεροπορία το 2024.
Δέκα Su-57 που έλαβε από το εργοστάσιο αεροσκαφών Komsomolsk-on-Amur το 2023 ενισχύθηκαν επίσης με κινητήρα Stage 2 Izdeliye.
Με άλλα λόγια, o Stage 2/Izdeliye 30/AL-51F-1 θα είναι το μόνιμο χαρακτηριστικό σε οποιοδήποτε Su-57 παραδίδεται στην ρωσική αεροπορία από εδώ και στο εξής.

57_4.jpg

Ο νέος κινητήρας δεν θα τοποθετηθεί στα παλαιότερα Su 57 για επιχειρησιακούς λόγους

Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι τα Su-57 που ήδη επιχειρούν, θα εξοπλιστούν εκ των υστέρων με τους νέους κινητήρες.
Οι σχεδιαστές της ρωσικής αεροπορίας και οι αξιωματούχοι της αμυντικής βιομηχανίας αντιλαμβάνονται την προσπάθεια ως εξαιρετικά κουραστική και δαπανηρή.
Ακόμα κι αν τα αεροσκάφη Su-57 πριν από το 2023 ήταν αρκετά ευέλικτα και συμβατά για να αφομοιώσουν τους νεότερους κινητήρες με ελάχιστες έως καθόλου αλλαγές.
Ρώσος αξιωματούχος ανέφερε τεχνικούς, τακτικούς και επιχειρησιακούς λόγους για τους οποίους δεν υπήρχαν οι νέοι.
Ο πρωταρχικός λόγος, όμως, είναι ότι μια τέτοια προσπάθεια είναι περιττή.
«Δεν υπάρχουν σχέδια για αντικατάσταση των κινητήρων stage 1 στα Su-57 που έχουν ήδη ενταχθεί στις Αεροδιαστημικές Δυνάμεις με νέους κινητήρες (όπως) ακόμη και με τον πρώτο κινητήρα», είπε ο αξιωματούχος.

su_57.JPG

Οι Ρώσοι περίμεναν εδώ και καιρό έναν μελλοντικό πόλεμο με τις ΗΠΑ και το ΝΑΤΟ

Οποιαδήποτε απουσία μονάδων Su-57 από τον υπάρχοντα στόλο θα ανατρέψει σοβαρά τους επιχειρησιακούς υπολογισμούς του. Γιατί η Ρωσία δεν έχει την πολυτέλεια να μειώσει τους αριθμούς των Su-57
Η ρωσική πολεμική αεροπορία αναμένεται να έχει 76 μαχητικά Su-57 μέχρι το 2027.
Αυτό αναφέρεται στο Κρατικό Πρόγραμμα Εξοπλισμού και στη σύμβαση που υπεγράφη μεταξύ της United Aircraft Corporation (UAC) και του ρωσικού υπουργείου κατά την επανάληψη του 2019 της έκθεσης Armiya 2019.
Με βάση αναφορές σε ρωσικά μέσα ενημέρωσης από το 2018 έως τώρα που ανέφεραν αξιωματούχους όπως ο Πρώτος Αναπληρωτής Γενικός Διευθυντής της Rostec, Vladimir Artyakov και ο Διευθύνων Σύμβουλος Sergey Chemezov, ο αριθμός των Su-57 σε επιχειρησιακή δράση μπορεί να υποτεθεί ότι είναι τουλάχιστον 20, γράφουν οι Eurasian Times.
Ωστόσο, ακολουθώντας τις τυπικές πρακτικές στις αεροπορικές δυνάμεις, δεν θα είναι όλες επιχειρησιακά διαθέσιμες συνεχώς.
Ορισμένα θα χρησιμοποιηθούν για την εκπαίδευση νέων πιλότων, την ανάπτυξη νέων τεχνολογιών και την πρακτική των επιχειρησιακών διαδικασιών και τακτικών.
Για παράδειγμα, χρησιμοποιήθηκε επιχειρησιακά σε μια αποστολή Καταστολής Εχθρικής Αεράμυνας/Καταστροφής Εχθρικής Αεράμυνας (SEAD/DEAD) τον Ιούνιο του 2022.
Τέσσερα Su-57 «συνδέθηκαν και ενσωματώθηκαν σε ένα ενιαίο δίκτυο πληροφοριών μέσω συστημάτων αυτόματης επικοινωνίας, μετάδοσης δεδομένων, πλοήγησης και αναγνώρισης σε πραγματικό χρόνο».
Ο αξιωματούχος πρόσθεσε ότι «επιβεβαιώθηκε το χαμηλό ίχνος στα ραντάρ του Su-57», που σημαίνει ότι τα αεροσκάφη εξακολουθούν να δοκιμάζονται κυρίως για την ανάπτυξη πλήρους φάσματος τακτικών, επιχειρησιακών ιδεών και τυπικών διαδικασιών λειτουργίας (SOP).

su_2.JPG
Ενιαία δύναμη

Ένα σημαντικό μέρος της τακτικής είναι η ενσωμάτωση του Su-57 με το μη επανδρωμένο αεροσκάφος S-70 Okhotnik και άλλα μαχητικά όπως το Su-35, το Su-30SM και το A-50U AWACS, σε μία ενιαία αεροπορική δύναμη.
Τέλος τα Su-57 αναμένουν την άφιξη του πυραύλου αέρος-αέρος εμβέλειας 300 χιλιομέτρων (AAM), ο οποίος κατά τα φαινόμενα είναι ο RVV-BD/R-37M.
Οι ανάγκες εκπαίδευσης και δοκιμών θα δέσμευαν έναν σημαντικό αριθμό του σημερινού στόλου Su-57 και ένα έργο μετασκευής κινητήρα θα μείωνε περαιτέρω αυτόν τον αριθμό.
Αυτό θα μείωνε την αποτρεπτική αξία της ρωσικής αεροπορίας στις αεροπορικές δυνάμεις του ΝΑΤΟ, ιδιαίτερα όταν τα F-16 αναμένεται να φτάσουν το 2024.
Έτσι, η ρωσική απόφαση ήταν να εγκατασταθούν οι νέοι κινητήρες στην παρτίδα του 2023 και μετά το 2023.
 Επιπλέον, ακόμη και με τον σημερινό στροβιλοανεμιστήρα AL-41F-1S, «το Su-57 ξεπερνά τα αμερικανικά F-35 στα χαρακτηριστικά του», πρόσθεσε ο αξιωματούχος.
57_3.JPG

Αθόρυβο το νέο Su 57

Ο κινητήρας Stage 2 διαθέτει ένα οδοντωτό ακροφύσιο εξάτμισης, που ονομάζεται chevron, το οποίο βελτιώνει την απόδοση ώσης, τη σταθερότητα, τους ελιγμούς και την απόδοση, ενώ μειώνει τον θόρυβο του κινητήρα.
Συντελεί επίσης πολύ στη μείωση των υπέρυθρων (IR) ιχνών και ραντάρ του αεροσκάφους.
Μεταβάλλοντας την κατανομή θερμοκρασίας και το σχήμα του λοφίου της εξάτμισης, τα οδοντωτά ακροφύσια μπορούν να κάνουν το μαχητικό πιο δύσκολο να ανιχνευθεί για βλήματα αέρος-αέρος με έναν ανιχνευτή υπερύθρων στον τερματικό τρόπο καθοδήγησης.
Οι αναζητητές υπερύθρων είναι εξαιρετικά αποτελεσματικοί κατά τη διάρκεια σεναρίων βαρέως ηλεκτρονικού πολέμου (EW), ειδικά σε μάχες μεταξύ συμβατικών αεροπορικών δυνάμεων.
Ο νέος κινητήρας θα επιτρέψει στο Su-57 να αναπτύξει ταχύτητες μεταξύ 1,5 Mach και 1,6 Mach.

www.bankingnews.gr