Οι Βασιλιάδες του Δεσποτάτου της Ηπείρου – Βυζαντινή Επική Υμνωδία
Μουσική και φωνητικά: Farya Faraji. Σημειώστε ότι δεν πρόκειται για ανακατασκευασμένη μουσική της εποχής, μόνο για σύγχρονη ελληνική ηπειρώτικη μουσική με αρχαίο θέμα.
Η σειρά Epic Byzantine Music είναι ένα μουσικό έργο όπου εξερευνώ διάφορους ήχους από το εθνομουσικολογικό οικοσύστημα της σύγχρονης παραδοσιακής μουσικής, χρησιμοποιώντας ήχους από τις σύγχρονες λαϊκές παραδόσεις όπως είναι σήμερα ως πλαισίωση θεμάτων που σχετίζονται με την ιστορία της Ανατολικής Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας.
Δεδομένου ότι τα ανατολικά ρωμαϊκά κομμάτια μου είναι ως επί το πλείστον δικαιολογίες για να εμβαθύνω στην τεράστια περιφερειακή ποικιλομορφία της ελληνικής μουσικής, επέλεξα ως θέμα το Δεσποτάτο της Ηπείρου για να εμβαθύνω στη μουσική της Ηπείρου, μια περιοχή που φημίζεται για την ασυνήθιστη χρήση πεντατονικών μελωδιών.
Οι πεντατονικές μελωδίες είναι μελωδίες που χρησιμοποιούν μόνο πέντε νότες, κάτι που είναι χαρακτηριστικό πολλών πολιτισμών όπως των ιθαγενών της Αμερικής ή των πολιτισμών της Ανατολικής Ασίας, αντί για επτά νότες, που είναι ο κυρίαρχος κανόνας στην ελληνική μουσική. Η συγκεκριμένη περιοχή των Βαλκανίων όμως ορίζεται από τον πεντατονισμό, παράλληλα με ένα άλλο κοινό χαρακτηριστικό που είναι το Πολυφωνικό Τραγούδι της Ηπείρου που ακούγεται στο βάθος εδώ, μια μοναδική μορφή πολυφωνίας που συναντάμε σε αυτήν την περιοχή σε Έλληνες, Αλβανούς και Βλάχους. Δόμησα τη μελωδία έτσι ώστε να αντικατοπτρίζει τα τυπικά μελωδικά μοτίβα που υπάρχουν στην περιοχή και ο ρυθμός ακολουθεί επίσης την τυπικά αργή, βαριά αίσθηση των ηπειρωτικών χορών. Η πεντατονική φύση της Ηπειρώτικης μουσικής έχει συχνά επιχειρηθεί να συνδεθεί με την μακρινή αρχαιότητα, καθώς η αρχαία ελληνική μουσική χρησιμοποιούσε συχνά πεντατονικές δομές, αλλά αυτή η εξίσωση της Ηπειρώτικης μουσικής βασίζεται κυρίως σε ένα ξεπερασμένο πλέον δαρβινικό μοντέλο απλής έως πολύπλοκης ιστορίας της μουσικής. Αυτό προϋπέθετε ότι η πεντατονική μουσική είναι εγγενώς πιο πρωτόγονη και ότι τα πρώτα στάδια της ελληνικής μουσικής ξεκίνησαν από αυτό το πρωτόγονο στάδιο για να αποκτήσουν έναν πιο περίπλοκο επτατονισμό. Αυτό το μοντέλο απορρίπτεται πλέον σοβαρά από τη σύγχρονη μουσικολογία, καθώς μπορούμε τώρα να παρατηρήσουμε ότι η μουσική δεν ακολουθεί ένα δαρβινικό μοντέλο απλής πολυπλοκότητας, καθώς η παλαιότερη ελληνική μουσική ήταν ανέκαθεν επτατονική, και δεν υπάρχουν αδιάσειστα στοιχεία που να συνδέουν την πολυφωνία της Ηπείρου με αυτό. της ελληνικής αρχαιότητας—τα δύο μπορεί να είναι άσχετες εμφανίσεις παρόμοιου φαινομένου.
Το Δεσποτάτο της Ηπείρου (η ονομασία αυτή είναι μια σύγχρονη ιστοριογραφική σύμβαση όπως ο όρος Βυζαντινός) ήταν ένα αυτόνομο κράτος της Ανατολικής Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας που σχηματίστηκε μετά την πτώση της τελευταίας στα χέρια των Ενετών σταυροφόρων. Είχε κέντρο γύρω από την ομώνυμη περιοχή και οι μονάρχες της διεκδίκησαν τον θρόνο της Ανατολικής Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας. Υπήρχε από το 1205 έως το 1337 και μετά πάλι από το 1356 έως το 1479.
Στίχοι στα ελληνικά:
Kάνε να μη σβήσει τούτο το κερί,
Η Ρωμανία ζει!